Menu
    English

    Samenwerken aan Digital Business

    Online cursus Digital Servitization

    De trend naar meer tegemoetkomen aan (en denken vanuit) de behoefte van de klant wordt aangeduid met de term: servitization. Servitization is gedefinieerd als het proces dat een bedrijf doorloopt om de transitie te maken van een productgerichte focus naar een dienst-gerichte focus. In deze cursus laten we zien wat servitization is, hoe je daarmee aan de slag kunt gaan en (met name) hoe het gebruik van digitale technologie servitization een enorme “boost” kan geven. In 6 korte en overzichtelijke lessen nemen we de cursist mee van het begrijpen van de waarde van digital servitization naar het maken en invoeren van een businessmodel waarmee digital servitization wordt opgenomen in het verdienmodel van de organisatie.

    Over het project

    Projectbeschrijving

    Het project creëert een online cursus (MOOC) over digital servitization voor mkb-bedrijven. De leerlijn bestaat uit korte video’s, interviews, powerpoints en andere documentatie (in totaal circa 5 uur aan studiemateriaal en 5 uur zelfstudie/uitwerking). De cursus heeft vijf kenmerken:

    1. Online, de lesstof is toegankelijk via een virtueel platform (een optie is de Smartmakersacademy);
    2. Praktisch, zodat bedrijven daadwerkelijk direct stappen kunnen maken;
    3. Modulair, deelnemers kiezen o.b.v. hun kennisbehoeften en het lesaanbod kan worden uitgebreid;
    4. Interactief, deelnemers kunnen hulp inroepen van studenten en experts;
    5. Regionaal, belangrijke clusters in de regio krijgen specifieke aandacht.

    Aanpak

    • Uitwerken basismateriaal en verzamelen externe bronnen
    • Samenstellen en redigeren van de module(s)
    • Produceren van cursus v1.0 (digital & video)
    • Keuze en implementatie MOOC software
    • Validatie van cursus (Expertgroep en interviews)
    • Aanpassen van cursus (v2.0) n.a.v. validatiesessies
    • Communicatie t.b.v. borging langdurig gebruik

    Verbinding onderwijs

    De MOOC is mogelijk toepasbaar als online cursus in opleiding Bedrijfskunde of Commerciële Economie. De studenten kunnen bedrijven helpen bij het toepassen van de aangedragen methode voor digital servitization roadmapping.

    (Beoogde) resultaten

    • Uitdragen van opgedane kennis uit onderzoek
    • Bijdragen aan digitale transitie van de maakindustrie
    • Aanjager voor deelname aan nog te ontwikkelen Digital Servitization Masterclass

    Samenwerking(en)

      Looptijd: september 2024 - maart 2025

     Financiering: DigitalZH

     Lectoraat: Next strategy

     Thema: Digitale economie

    Actueel

    Onderzoek updates & highlights

    Medewerkers

    betrokken bij dit project