Dit vereist ook de herdefinitie van kunstautonomie, voor het WdKA-studiedomein maar ook voor de algemene artistieke praktijk in de 21st eeuw. Op basis van zijn professionele expertise heeft de onderwijsmanager van de WdKA Autonomous Practices dit domain gefocusseerd op de zelf-organisatie van creatieven die hun eigen projecten en ruimtes vaak buiten het kunst- en designveld runnen.
Deze ontwikkeling wordt ook door de lectoren 21st Century Visual Culture van Creating 010 gezien. WdKA en Creating 010 werken samen aan position en research papers die deze observaties onderbouwen. Er komen precisere beschrijvingen hoe autonome praktijken in de 21e eeuw niet alléén artistieke dimensie hebben maar ook sociale, politieke en economische – en hoe dit van recente ontwikkelingen in de hedendaagse kusnten, politieke filosofie en systeemtheorie wordt onderbouwd.
Deze inzichten worden vertaald aan een vernieuwd WdKA bachelorcurriculum Autonomous Practices. Nationaal en internationaal is Rotterdam een voorloper op het gebied van niet-traditionele, zelf-georganiseerde, niet-institutionele kunstenaarinitiatives. Het doel van dit project is om voor de eerste keer een netwerk tussen hen te creëren en, voor studenten zowel als creatieven, de muren tussen de “artist-run spaces” en de WdKA te slopen.