Die maakt het mogelijk de ontwikkelde kennis te vertalen naar de praktijk van het kunstvakonderwijs. Het onderzoek is mede gebaseerd op Art School Differences, een gezamenlijk project van de Hogescholen voor de Kunsten van Zürich, Genève en Bern. Nana Adusei-Poku, Lector Cultural Diversity bij Creating 010 is lid van de adviesraad van dat project. De waarde van culturele diversiteit in het kunstonderwijs is in dit project vertaald in een aantal kernvragen: Wie ontbreekt er op de kunstacademie? Is diversiteit iets dat vooral betekenis heeft in individuele artistieke praktijken of heeft het een bredere geldigheid binnen de kunstenwereld? Wat betekent diversiteit binnen de onderwijssetting in relatie tot gender, etniciteit, religie en seksuele geaardheid? Om meer inzicht in die vragen te krijgen combineert het project kwalitatief onderzoek (interviews, beeldonderzoek) en kwantitatief onderzoek onder zowel studenten als docenten. Na een kennismakings- en inspiratiesessie met docenten van de WdKA in december 2014 volgde een reeks van workshops. Ook is het toelatingsbeleid van de Willem de Kooning Academie onderzocht. Dat gebeurde aan de hand van een vragenlijst voor docenten die bij de selectie van studenten betrokken zijn, waarin naast diversiteit, de verwachte ontwikkeling van het vakgebied en de vereiste kwaliteiten van de studentenpopulatie belangrijke onderwerpen waren.
WDKA maakt het verschil
Publicatiedatum: 01 september 2014
WDKA maakt verschil onderzoekt processen van inclusie en uitsluiting bij kunstvakopleidingen. Het project gaat uit van een participatory action research aanpak.