De mode-industrie is aan structurele veranderingen onderhevig. Zo verhuist veel productie naar Azië en neemt de omloopsnelheid in de sector toe. Grote retailconcerns vervangen de collecties razendsnel. Deze en andere ontwikkelingen vragen om een strategisch antwoord van kleine onafhankelijke modeontwerpers. Steeds meer van hen kiezen voor een lokale strategie, herontdekken makerschap en willen controle houden over het productieproces en de waardeketen. Daarbij hechten ze in het bijzonder aan creativiteit en kwaliteit en komen vragen aan bod als: Wat betekenen duurzaamheid, ambachtelijkheid en sociaal engagement in de huidige modewerkpraktijk? Wat is de rol van intermediairs op hun weg naar modebeurzen, multibrand stores en online platformen. En hoe passen de Rotterdamse ontwikkelingen in een landelijk/internationaal perspectief op slow fashion? In samenwerking met Erasmus Universiteit en enkele spelers uit de lokale modescene trachten onderzoekers van Creating 010 met studenten deze vragen te beantwoorden. Ze delen hun bevindingen door middel van publicaties en events.
Samenwerkingspartners
Erasmus Centre for Media, Communication and Culture (Mariangela Lavanga), NWO, CLICKNL, Margreeth Olsthoorn BV, Van Rijthoven Holding B.V., Not Just a Label Ltd.. (NJAL), Museum Boijmans Van Beuningen, Het Nieuwe Instituut, CLICKNL Next Fashion. NWO en SIA RAAK programma Creatieve Industrie – Kennis Innovatie Mapping (KIEM).