“Scientists may have sophisticated laboratories, But never forget ‘eureka’ was inspired in a bathtub.”
Betelgeuse Incident
Zo werkt u misschien met een (digitale) presentatie, laptop(s), video(‘s), mobiele telefoon(s) en zo meer. De ‘badkuip’ met betrekking tot het ‘leren door te doen’ zijn we nog aan het ontdekken. Dankzij de ontwikkeling van de technologie is het maken steeds makkelijker en toegankelijker geworden.
“Mensen zijn van oudsher gereedschapsmakers. Do It Yourself (DIY)-technologie biedt de bouwblokken om te ‘knutselen’ met voorheen onbegrijpelijke techniek en daarmee ontdekkend te leren hoe die technologie in essentie werkt.”
Onder de verzamelnaam Do It Yourself (DIY)-technologie hebben we de laatste jaren onder andere de 3D-printers een opmars zien maken. De machines zijn voor handen, maar in de praktijk blijft het echter nog puzzelen om maken te faciliteren in de klas. Deze manier van ‘leren door iets te maken’ draagt ook bij aan de onderzoekende houding waarvan het Nationaal Onderwijsakkoord 2013 (kn.nu/onderwijsakkoord2013) het belang onderstreept.
Inhoud
In deze DOT ontwerp- en onderzoeksvaardigheden in de klas gaan we aan de slag om met deze bouwstenen te experimenteren. We ontwikkelen samen nieuw lesmateriaal wat u mee kunt nemen naar en/of in kunt zetten binnen uw onderwijsinstelling. De lessen die ontwikkeld worden kunnen direct op korte termijn worden ingezet in het onderwijs, maar bieden ook aanknopingspunten voor innovatie in het onderwijs op de lange termijn.
Het DOT is opgezet als een labroute. Elke bijeenkomst bezoekt u een ander lab. In deze laboratoria maakt u kennis met ontwerpers en onderzoekers die toegepast en praktijkgericht onderzoek doen. We bezoeken onder andere: Stadslab Rotterdam, Composietenlab, RDM Makerspace, een bedrijvenlab en een lab op een middelbare school.
Elke bijeenkomst bestaat uit een inspirerend en creërend gedeelte. Alle bijeenkomsten starten we met het delen van leeropbrengsten gevolgd door een safari door het betreffende lab met een uitgebreide presentatie. In het tweede deel van de bijeenkomst ontwikkelen we met elkaar nieuwe lessen en identificeren we bouwstenen voor vernieuwend onderwijs.
Hoe werkt een DOT?
In een DocentOntwikkelTeam (DOT) werken docenten samen om (les)materiaal te ontwikkelen, ervaringen uit te wisselen en (les)strategieën te ontwikkelen om dit in hun eigen lessen, sectie of school in te zetten. Een DOT bestaat uit een expert en 5-10 docenten uit het voortgezet onderwijs. Een DOT komt 8-10 x bij elkaar tijdens bijeenkomsten van drie uur. Afhankelijk van de thema’s waaraan men werkt in een DOT, is – naast de bijeenkomsten – een inzet van maximaal vier uur per bijeenkomst nodig. De totale investering is circa 60 uur. Scholen vragen we de docent deze tijd te geven, bijvoorbeeld als deskundigheidsbevordering. Deelnemers ontvangen aan het einde een certificaat als bewijs van deelname.
De opbrengsten van de DOT zijn hieronder terug te zien: