In deze bijdrage komen aspecten van de generieke kennisbasis (GKB) voor de tweedegraads lerarenopleidingen aan de orde. De aandacht gaat uit naar de betekenis van de GKB voor de lerarenopleiding, of beter wat die zou kunnen betekenen. Allereerst wordt de generieke kennisbasis in een nutshell samengevat. Daarna wordt stilgestaan bij de impact van de GKB op het curriculum van de tweedegraads lerarenopleidingen. Vervolgens wordt de gebruikswaarde van de GKB voor studenten (= leraren-in-opleiding) aan de orde gesteld. Hierbij wordt het principe transfer gebruikt waarmee betoogd wordt dat het voor de tweedegraads lerarenopleidingen essentieel is hiervoor een kennisopvatting te ontwikkelen om de waarde van GKB-kennis voor het beroepsmatig handelen van leraren (in opleiding) adequater te benutten. Afsluitend wordt ingegaan op een theoretisch model voor een gemeenschappelijke basisstructuur waarmee de GKB en de vakspecifieke kennisbases kunnen worden geïntegreerd. Een pleidooi voor vergaande integratie van vakdidactische en GBK-kennis in de opleiding ligt dan voor de hand. De bijdrage is geschreven vanuit het perspectief van de tweedegraads lerarenopleidingen van de Hogeschool Rotterdam.