Depressies bij meisjes: vriendschappen zijn helpend, maar tot een bepaalde hoogte

Publicatie van Kenniscentrum Zorginnovatie

P. Vuijk | Boekdeel | Publicatiedatum: 01 maart 2021
Meisjes zijn in de puberteit vaker, vroeger en heftiger depressief dan jongens. We weten best veel van de risicofactoren voor depressie bij jongeren. Problemen thuis, ziekten, moeilijkheden op school, uitzichtloze situaties, schulden en armoede enzovoort. Maar mijn onderzoek spitst zich toe op het onderwerp vriendschappen. Aan de ene kant doen vriendschappen meisjes ontzettend veel goed. Vriendschappen worden ook steeds belangrijker naarmate meisjes opgroeien en zich meer losmaken van hun ouders. Maar de grote waarde die meisjes hechten aan vriendschappen maakt hen ook meer kwetsbaar dan jongens voor de negatieve effecten. En die zijn er ook. Wij onderzoeken het fenomeen co-rumineren.

Auteur(s) - verbonden aan Hogeschool Rotterdam

Betrokken bij deze publicatie