Menu
    English

    Festivalprogrammering na corona: vrouwelijker, nederlandser, elektronischer

    Publicatie van Kenniscentrum Creating 010

    M. Mulder | Rapport | Publicatiedatum: 01 december 2022
    Het festivaljaar 2022 was niet alleen het jaar van de terugkeer van de festivals, van de knaldrangen van de onzekerheid achter de schermen, maar bovenal het jaar van de vrouwelijke artiesten en de Nederlandse artiesten. Nadat verschillende media dit al signaleerden, vormt dit rapport een onderbouwing van die claim, gebaseerd op een analyse van de line-ups van elf van de grootste, meerdaagse, entree heffende popfestivals van ons land. Uit de analyse blijkt dat het aandeel vrouwen op de festival podia sterk gestegen is, waarbij de trend tussen 2019 en 2022 gelijk is aan die tussen 2016 en 2019 – de coronapauze heeft de ontwikkeling die al gaande was dus gecontinueerd, niet versneld of verzwakt. Bij drie van de elf festivals stond bij meer dan de helft van de boekingen in 2022 een vrouw op het podium, dat is niet eerder bij een groot Nederlands festival gebeurd. Overigens blijkt wel dat de groei van het aandeel vrouwelijke artiesten op de mainstages nog achterblijft bij de algehele groei. Ook het aandeel van Nederlandse artiesten nam zeer sterk toe, tot ruim meer dan de helft van alle programmering in 2022. Die groei ging vooral ten koste van de komst van Noord-Amerikaanse artiesten, met name in het post-corona jaar. Een (negatief) Brexit-effect is in 2022 nog niet terug te zien in de boekingen. Tenslotte was in 2022 veel meer elektronische muziek te horen op de festivalweides dan in de precoronajaren. Met name Down the Rabbit Hole maakte een flinke switch van rockartiesten naar dj’s/producers.

    Auteur(s) - verbonden aan Hogeschool Rotterdam

    Betrokken bij deze publicatie