Menu
    English

    Hearing the third voice by safe, brave and daring encounters: bridge programs for underrepresented students in higher education

    Publicatie van Kenniscentrum Talentontwikkeling

    G.L. Tavecchio | Proefschrift | Publicatiedatum: 04 november 2020

    a critical narrative and inclusive support strategy

    In dit promotieonderzoek is een kritisch-narratieve en inclusieve onderwijsbenadering ontwikkeld en uitgevoerd die ondervertegenwoordigde studenten ondersteunt tijdens hun transitie naar het hoger onderwijs. In deze samenvatting wordt enerzijds aandacht besteed aan de theoretische noties, aannames, opvattingen en het interpretatieve begrip van de concepten die het ontwerp en de uitvoer van de benadering hebben beïnvloed. Anderzijds worden de empirische bevindingen beknopt beschreven: ‘Wat gebeurt er als de theorie in de praktijk wordt gebracht?’ Door stil te staan bij de onderdelen ‘Waarom, Hoe en Wat’ die aan de orde komen in beschrijvingen van de cases van de Summercourses (‘zomerbrug programma’s’) in empirische studies die hebben plaatsgevonden tussen 2010 en 2015, ontstaat inzicht in de (uit)werking van de theoretische concepten zoals geoperationaliseerd in de weerbarstige onderwijspraktijk. Aanvullend zullen de meest essentiële ‘lessons learned’ uit dit promotieonderzoek samenvattend vermeld worden aan de hand van het geleidelijk ontstane methode van ‘een pedagogiek van KIND ontmoeting,’ bestaande uit een Kritische, Inclusieve, Narratieve en Dialogische pedagogiek. Deze pedagogiek maakt het mogelijk om een inclusief sociaal-rechtvaardig en geëngageerd beleid op een kritisch-narratieve manier in praktijk te brengen.

    Auteur(s) - verbonden aan Hogeschool Rotterdam

    Betrokken bij deze publicatie