Menu
    English

    Het Pygmalion-effect

    Publicatie van Kenniscentrum Talentontwikkeling

    A. Voerman | Artikel | Publicatiedatum: 15 december 2023
    Over het effect van hoge verwachtingen op het leren van leerlingen. Ik observeerde een lessituatie op een school. Een leerling stelde een vraag. De leraar beantwoordde de vraag met een aanwijzing over hoe het probleem op te lossen. Dezelfde leraar kreeg vervolgens een vraag van een andere leerling. Hij stelde de leerling een wedervraag en gaf feedback op het antwoord van de leerling. Dit geeft in een notendop weer hoe je in je gedrag naar leerlingen toe het verschil tussen hoge en lage verwachtingen laat zien. Het gaat daarbij niet om een eenmalig gedrag maar om patronen. Het geven van een directe aanwijzing naar aanleiding van een vraag van een leerling, kan een lage verwachting laten zien aan de leerling zelf. Door een wedervraag te stellen, te wachten terwijl de leerling nadenkt en dan feedback te geven op het antwoord, laat je juist een hoge verwachting zien.

    Auteur(s) - verbonden aan Hogeschool Rotterdam

    Betrokken bij deze publicatie