Vanaf het eind van de vorige eeuw staat de creatieve industrie volop in de belangstelling van beleidmakers en onderzoekers, ook in ons land. De sector wordt gezien als een belangrijk onderdeel van de creatieve economie en representeert een nieuwe bron van economische en maatschappelijke waarde. In Nederland was de creatieve industrie sleutelgebied en anno 2014 is zij topsector. In deze studie reconstrueert Paul Rutten de ontwikkeling van het vertoog over de creatieve industrie en de perspectieven die elkaar daarin opvolgden. In eerste instantie werd de creatieve industrie gekoesterd vanwege de banen en de toegevoegde waarde die de sector oplevert voor de economie. Gaandeweg trok de creatieve industrie de aandacht als hefboom voor economische ontwikkeling en innovatie en cruciaal onderdeel van de creatieve stad. Het creëren van cross overs naar andere sectoren is binnen dat vertoog een belangrijke doelstelling. Rutten kijkt in deze publicatie vooruit naar de volgende fase waarin het creatief scheppend talent centraal komt te staan. Zij geven met hun collega’s in andere domeinen van economie en samenleving vorm aan nieuwe combinaties die noodzakelijk zijn voor innovatie. Een belangrijk deel van dat creatieve talent werkt binnen de creatieve industrie. Een aanzienlijk deel is daarbuiten actief. Rutten stelt dat, voor beleid gericht op stimulering van de creatieve economie, creatieve professionals van groter belang zijn dan bedrijven. Hogeschool Rotterdam is, met zijn verschillende opleidingen die aankomend creatief talent begeleiden, van groot belang voor de regionale creatieve economie. Binnen het kenniscentrum Creating 010 van Hogeschool Rotterdam draagt het lectoraat Creative Business bij aan de kennisontwikkeling over de Rotterdamse creatieve economie en geeft van daaruit mee vorm en invulling aan de creatieve opleidingen. Paul Rutten is lector Creative Business bij het kenniscentrum Creating 010 van Hogeschool Rotterdam. Daarnaast werkt hij als onafhankelijk onderzoeker en adviseur op het terrein van creatieve industrie, media en innovatie.