Het onderwijs dient leerlingen klaar te stomen voor de wereld van morgen. De hiervoor benodigde 21st century skills kunnen worden aangeleerd met behulp van Flipping the Classroom. Bij deze manier van onderwijs wordt buiten de les om naar instructievideo’s gekeken, zodat in het klaslokaal meer tijd kan worden besteed aan het maken van verdiepende opdrachten. In dit artikel wordt het effect van een ‘flipped’ klas vergeleken met een ‘traditionele’ klas bij het vak Franse taal en literatuur. De behandelde lesonderwerpen zijn afkomstig uit het grammatica- en literatuuronderwijs. De uiteindelijke resultaten laten zien dat de ‘flipped’ klas zorgt voor meer behaalde punten op de toepassings- en inzichtvragen van de afgenomen eindtoetsen. Mogelijk wordt hierdoor ook de tevredenheid onder leerlingen over deze manier van onderwijs veroorzaakt. De ‘traditionele’ klas behaalt echter meer punten op de vragen uit het reproductiedeel van de eindtoetsen. Een afweging lijkt daarom noodzakelijk. Op de in dit artikel genoemde middelbare school wordt toepassingsgericht leren belangrijker gevonden dan reproductiegericht leren en valt de balans positief uit.