In veel ouderenzorginstellingen wordt al gebruik gemaakt van multimediatoepassingen voor mensen met dementie, zoals De Verhalentafel en de BrainTrainerPlus. De drie grootste zorgorganisaties in Rotterdam (Aafje, Laurens en Humanitas) hebben een toenemende behoefte aan individuele activiteiten en zagen mogelijkheden om eenvoudige computerspelletjes,de zogenoemde happy games, als een zinvolle en plezierige activiteit zelfstandig zonder ondersteuning op de toen net geïntroduceerde iPad (2010) aan te kunnen bieden. Kenniscentrum Zorginnovatie heeft daartoe een project opgezet om te onderzoeken of mensen met dementie een positieve invloed op hun stemming en hun gedrag ervaren tijdens het spelen van happy games.
Het beknopte literatuuronderzoek heeft plaatsgevonden op gerelateerde onderwerpen, zoals het gebruik van ICT en cognitieve achteruitgang bij ouderen omdat nauwelijks specifieke publicaties voor handen waren. Deze informatie is samengevoegd om algemene randvoorwaarden op te kunnen stellen voor het ontwerp van spellen voor touch screen consoles voor ouderen met dementie. Deze kennis heeft de basis gevormd om een eerste prototype te kunnen ontwikkelen van de happyGamesv1.app met drie spellen die vrij verkrijgbaar is in de iTunesStore. Daarnaast hebben de observaties en kennisuitwisseling geleid tot een aanzet van een conceptinstrument om vooraf een voorspelling te kunnen doen, welk spel het beste zou passen bij de kenmerken van een persoon met dementie en wat de mogelijke beperkingen voor succes kunnen zijn. Deze tweede fase is toegevoegd om de verschillende aspecten voor het waarderen van de in het onderzoek gekozen bestaande spellen en de drie nieuwe spellen voor de praktijk inzichtelijk te maken, zodat ook overige spellen op deze karakteristieken beoordeeld kunnen worden