Het afgelopen decennium is het aantal masteropgeleiden in het onderwijs, mede door diverse beleidsmaatregelen gericht op versterking van de onderwijskwaliteit, sterk toegenomen. In die periode is de vraag gerezen hoe deze masteropgeleiden daadwerkelijk in te zetten zijn ten gunste van de onderwijskwaliteit. Met hun onderzoekende vermogen zouden ze weerbarstige kwaliteitsvraagstukken kunnen aanpakken, maar een onderzoekende leercultuur staat in veel scholen nog in de kinderschoenen, ook in het mbo. Daarnaast hebben scholen vaak moeite om een omgeving te bieden waarin onderwijsprofessionals structureel onderzoekend kunnen samenwerken aan onderwijskwaliteit. Dit bij elkaar maakt dat de inzet van masteropgeleiden voor scholen nog moeilijk te verzilveren is.
In ons consortium ‘Tools voor Teamleren’, bestaande uit masteropgeleiden in het mbo en onderwijsonderzoekers, hebben we ons sinds 2014 over dit praktijkvraagstuk gebogen. We ondernamen diverse activiteiten bij conferenties en studiedagen, voerden gezamenlijk intervisiegesprekken en sparden over mogelijke verbeteringen in de scholen. Ook de vraag hoe we als consortium van onderzoekers en praktijkprofessionals optimaal konden samenwerken kreeg onze aandacht. Gaandeweg groeide onze inzichten en scherpten we ons praktijkvraagstuk verder aan.