Menu
    English

    Studenten krijgen meer inzicht in het leerproces van hun leerlingen

    Publicatie van Kenniscentrum Talentontwikkeling

    R. Nijhuis | Artikel | Publicatiedatum: 15 december 2020
    Formatieve evaluatie en feedback zijn effectieve interventies in het onderwijs die het leerproces van leerlingen inzichtelijk kunnen maken, zowel voor de leerlingen als voor de docent. Een ‘growth mindset’ kan hierbij zorgen voor een krachtige leeromgeving waarin leerlingen hun capaciteiten optimaal kunnen ontwikkelen. Daarom ben ik vijf jaar geleden met een collega van Duits begonnen met het implementeren van formatief evalueren in verschillende vo-klassen bij de vakken Duits en Frans. Dit was een reactie op de naar onze mening doorgeslagen toetscultuur en een verminderd leerrendement bij leerlingen na de afgenomen (vaardigheids)toetsen. Deze pilot had de volgende effecten: het leerproces van de leerlingen werd inzichtelijker, hun leerprestaties vertoonden een stijgende lijn en de leerlingen kwamen gemotiveerder naar de lessen. Meerdere collega’s kregen dit te horen en zij sloten zich aan bij de werkgroep die de naam Groei in Beeld kreeg. Voor het huidige schooljaar (2020-2021) is het de bedoeling formatieve evaluatie te gaan implementeren in alle brugklassen op deze vo-school. Dit vraagt eveneens een andere manier van opleiden door de lerarenopleidingen. Zij dienen hun studenten meer te gaan opleiden vanuit de formatieve leercyclus, waarbij er eveneens aandacht is voor de rol van leercoach. De methode Didactisch Coachen kan hierbij van meerwaarde zijn.

    Auteur(s) - verbonden aan Hogeschool Rotterdam

    Betrokken bij deze publicatie