Sinds 2011 heeft Hogeschool Rotterdam een ‘eigen’ fablab, gespecialiseerd in sensortechnologie, (open) data en digitaal prototypen. Het lab fungeert in de eerste plaats als infrastructuur voor diverse onderwijsvormen en als makerspace voor studenten uit een breed scala aan opleidingen. Het lab fungeert ook als broedplaats voor het ontwikkelen van pedagogische methodieken in en voor het maakonderwijs. Naast lab-specifieke onderwijsvormen heeft het lab ook een belangrijke rol gespeeld bij het introduceren van maakonderwijs in de onderwijspraktijk binnen de hogeschool. Ten slotte heeft het lab ook gediend als hulpbron voor lagere en middelbare scholen die geïnteresseerd zijn in het ontwikkelen van hun eigen benadering van maakonderwijs. De afgelopen zeven jaar is de kennis die in het lab is ontwikkeld, voornamelijk gedeeld tussen de mensen die in en voor het lab hebben gewerkt. Deze publicatie biedt een terugblik op de tot nu toe slechts sporadisch gedocumenteerde ervaring van deze zeven jaren van ontwikkelen en leren met betrekking tot maakonderwijs. Deze publicatie is ook bedoeld als bijdrage aan de doorlopende discussie over wat maakonderwijs en fab learning in de komende jaren zou kunnen zijn of worden. De belangrijkste lessen uit zeven jaar fablab aan Hogeschool Rotterdam zijn met name terug te vinden in het ontwerp en herontwerp van cursussen, met name de cursussen die betrekking hebben op het lab. Op dit moment zijn onze belangrijkste uitdagingen: het vernieuwen van de opzet van het lab, het overbrengen van onze successen naar nieuwe (en toekomstige) labs en naar andere onderwijspraktijken, en een bewustwording van de problematieken van duurzaamheid, transitie en ethiek.