Voortgangsgesprekken
Het voortgangsgesprek richt zich op de ontwikkeling van de leerling en stelt het potentieel van de leerling (wat kan hij of zij wel) centraal.
U vindt drie films met voorbeelden van voortgangsgesprekken met de ouders van:
- Aysegul Yilmaz uit groep 3 van de basisschool
- Erica Esdoorn uit groep 6 van de basisschool
- Iliass Touzani uit klas 2 van het voortgezet onderwijs
Het voortgangsgesprek in het voortgezet onderwijs is samen met RVC de Hef gemaakt. De leerling presenteert zijn eigen voortgang in wat de Hef een Mentor-Ouder-Leerling gesprek noemt.
De films
Liever niet zo en zo kan het ook
Voor elke situatie is een liever niet zo gesprek en een zo kan het ook versie opgenomen. Een kijkwijzer geeft suggesties van manieren om met deze films te werken. De scripts sluiten aan bij de gereedschappen die op basis van onderzoek en werken in de praktijk zijn gerealiseerd door de onderzoeksgroep. Leerlingen, ouders en leraren hebben bijgedragen aan de films en aan de thema’s die daarin aan de orde komen.
Aanvragen wachtwoord
Omwille van de privacy zijn niet alle video's niet openbaar. U krijgt toegang door eenmalig een wachtwoord aan te vragen.
Voorbeeld 1
Liever niet zo
Zo kan het ook
Voorbeeld 2
Liever niet zo
Zo kan het ook
Voorbeeld 3
Liever niet zo
Zo kan het ook
Kijkwijzer
Overige voorbeeldfilms
De films zijn bedoeld om leraren (aankomend, beginnend en ervaren) met elkaar te laten nadenken over hoe zij graag in gesprek willen met ouders.
Er zijn voorbeeldfilms van:
- voortgangsgesprekken (in basis- en voortgezet onderwijs)
- kennismakingsgesprekken (in basis- en voortgezet onderwijs)
- informele gesprekken (in onderbouw basisonderwijs)
- adviesgesprekken (in groep acht basisonderwijs)
De films en duren 2 tot 4 minuten.