Menu
    English

    Stay on Track

    Versterken schoolloopbanen van jongeren die niet thuis wonen

    Publicatiedatum: 09 april 2020

    Jongeren die (tijdelijk) niet thuis kunnen wonen door een uithuisplaatsing, een ggz-opname of andere reden, maken vaak een scheve schoolcarrière door. Zij volgen niet het onderwijs dat aansluit bij hun niveau, talenten en ambities. In Stay on track werken jongeren, ouders, professionals, onderzoekers, docenten en studenten samen aan het versterken van deze schoolloopbanen. Het perspectief van jongeren die zelf ervaring hebben met een verstoorde schoolloopbaan staat hierbij voorop.

    Toon:

    Laat je inspireren door de presentaties over het Recht op onderwijs van de Rotterdamse kinderombudsman Stans Goudsmit en het verhaal van orthopedagoge Sepideh Jahfari, over haar reis Van jeugdzorgkind naar jeugdzorginnovator. Promovenda Kiki Bruidegom presenteert de Onderzoeksresultaten en Leonore Gerrits en Sandra van Vreeswijk nemen je mee in de Pilot Samen oog voor school van Jeugdbescherming Rotterdam Rijnmond. Onderzoeker Karijn Aussems en ervaringsdeskundige Evita Pistorius sluiten de avond af met een interactieve sessie Jongerenparticipatie in onderzoek en praktijk, hoe doe je dat nu echt?

    En er is meer: een ronde actieve workshops, verrassende intermezzo's door jongeren en lekkere hapjes & streetfood.

    De Finale werd geopend door Frans Spierings, directeur Kenniscentrum Talentontwikkeling.

    Introductie

    Jongeren die (tijdelijk) niet thuis kunnen wonen door een uithuisplaatsing, een ggz-opname of andere reden, maken vaak een scheve schoolcarrière door. Zij volgen niet het onderwijs dat aansluit bij hun niveau, talenten en ambities. In Stay on track werken jongeren, ouders, professionals, onderzoekers, docenten en studenten samen aan het versterken van deze schoolloopbanen. Het perspectief van jongeren die zelf ervaring hebben met een verstoorde schoolloopbaan staat hierbij voorop.

    Projectbeschrijving

    Stay on track is een participatief ontwerpgericht actieonderzoek dat wordt uitgevoerd door een samenwerkingsverband van Hogeschool Rotterdam, Jeugdbescherming Rotterdam Rijnmond (JBRR), iHUB, Albeda, Enver, gemeente Rotterdam, gemeente Nissewaard, Koers VO, Pameijer en Yulius. Op basis van levensloopinterviews met 28 uithuiswonende jongeren ontwikkelen JBRR, iHUB, Albeda en Enver bouwstenen om binnen hun eigen organisatie de schoolloopbanen van jongeren te versterken. Studenten Social Work van Hogeschool Rotterdam zijn actief betrokken bij het project en verrichten afstudeeronderzoek (bachelorproef) naar een van de thema’s van Stay on track. 

    In Stay on track staan de verhalen en oplossingen van de jongeren zelf centraal. Gelijkwaardigheid, co-creatie, creativiteit en ruimte voor ontwikkeling zijn kernbegrippen, het actieonderzoek is kritisch en gericht op verandering. In het kernteam dat leiding geeft aan het project werken zes ervaringsdeskundige jongeren en docent-onderzoekers samen: Anouk Robben, Gül Bagcivan, Evita Pistorius, Thaisja Suart, Elselien te Hennepe en Szabinka Dudevszky. 

    Stay on track, looptijd 2020-2024, is onderdeel van STRAW, de Regionale Kenniswerkplaats Jeugd van Rotterdam Rijnmond en wordt financieel mogelijk gemaakt door ZonMw

    Doelstelling

    De doelstelling is:

    • Versterking van de schoolloopbanen van jongeren van 12 tot 23 jaar, die vanwege een uithuisplaatsing, een ggz-opname of andere reden niet thuis kunnen wonen, zodat hun talenten beter tot hun recht komen. Hierbij staan de perspectieven en oplossingen van jongeren zelf centraal.

    Verbinding met het onderwijs

    Verbinding met het onderwijs is een belangrijk aspect van Stay on track. Studenten van Hogeschool Rotterdam werken mee in alle fasen van het onderzoek  in het kader minor- en afstudeerprojecten. Ze leren gelijkwaardig samenwerken met ervaringsdeskundige jongeren van het kernteam en met jongeren, ouders  en professionals van de betrokken praktijkpartners. 

    In het eerste projectjaar hebben studenten van de sociale en gezondheidszorgopleidingen, na een speciale training, samen met ervaringsdeskundige onderzoekers autobiografische interviews gehouden met uithuiswonende jongeren over hun schoolloopbaan.
    In de daarop volgende fasen zijn studenten van de opleiding social work actief betrokken bij de co-creatiegroepen in het ontwerpen van bouwstenen om de schoolloopbanen te versterken.  

    Sinds de start van het project hebben meer dan 30 studenten social work  in het kader van hun afstuderen (bachelorproef) onderzoek verricht naar de thematiek van Stay on track op een van de praktijklocaties van de partnerorganisaties. Zij worden begeleid in het eigen maken van de uitgangspunten en methoden van participatief actieonderzoek door hoofddocenten Jan Veldkamp en Szabinka Dudevszky. De studenten hebben een actieve rol op de 
    halfjaarlijkse symposia, waar zij hun beroepsproducten en handelingsalternatieven presenteren.

    Nieuws