Introductie
Bevordering van arbeidsre-integratie is ingewikkeld, bijvoorbeeld omdat het werk plaatsvindt in een complexe, snel veranderende arbeidsmarkt. De mensen om wie het gaat hebben ook vaak nog met andere problemen te maken naast het zoeken naar werk. Uitvoerders zijn vaak mede afhankelijk van betrokkenheid van andere professionals en van werkgevers om resultaten te kunnen boeken.
Zowel landelijk als lokaal is de laatste jaren geïnvesteerd om methodisch werken door klantmanagers te bevorderen om zo de resultaten van dit complexe werk verder te verbeteren. Over de opbrengsten van deze investeringen is nog weinig bekend. Een belangrijke vraag is daarom op welke manieren gemeentelijke uitvoeringsorganisaties het methodisch handelen van hun uitvoerders kunnen bevorderen.
Om deze vraag te kunnen beantwoorden is meer kennis nodig over de vraag hoe verschillende HR-interventies (aspecten van) methodisch werken beïnvloeden én hoe methodisch werken samenhangt met de resultaten van dienstverlening. Er is soortgelijk onderzoek in de jeugdzorg gedaan, maar er is er nog nauwelijks onderzoek beschikbaar over gemeentelijke arbeidsre-integratie. In dit onderzoek richten de onderzoekers zich daarom op de vraag welke relaties er in het gemeentelijke domein van re-integratie en activering bestaan tussen HR-interventies, methodisch werken en effectiviteit van re-integratie.
Projectbeschrijving
In dit onderzoek staat de vraag centraal hoe gemeentelijke human resource-interventies samenhangen met methodisch werken door klantmanagers die zich bezighouden met arbeidsre-integratie.
Het onderzoek zal eerst het begrip ‘methodisch werken’ uitwerken en onderzoeken welke typen HR-interventies gemeenten inzetten. Daarbij gebruiken onderzoekers eerder onderzoek naar ‘professioneel handelen’ en Human Resource Management en interviewen zij uitvoerders en managers over methodisch werken en HR-interventies. Er vindt een enquête plaats onder klantmanagers in Nederland, die gegevens oplevert voor kwantitatieve analyse van samenhangen tussen hr-interventies, methodisch werken en resultaten.