Begeleidingskunde voor een inclusieve omgeving

Hoe kan een opleiding een inclusieve werk- en leeromgeving ontwikkelen?

Publicatiedatum: 01 september 2023

In docententeams wordt net zo divers over diversiteit en inclusie gedacht als in de samenleving. En wat voor de één insluitend werkt, is voor de ander uitsluitend. Er is geen one size fits all. De aanpak van Hogeschool Rotterdam om docenten te professionaliseren op het gebied van Diversiteit & Inclusiviteit (D&I) richt zich met name de voorlopers, die zich met trainingen of (voorheen) experimenten ontwikkelen op dit gebied.

Over het project

Projectbeschrijving

Een inclusieve leeromgeving creëer je met elkaar. Vanuit het lectoraat Diversiteit & Inclusivititeit wordt onderzocht hoe het team van de opleiding pabo van Hogeschool Rotterdam dit doet. De begeleidingskunde biedt met handelingsgericht onderzoeken een manier om een collectief leerproces op te starten.

Projectaanpak

In handelingsonderzoek staat de ontmoeting tussen onderzoeker en betrokkenen centraal. In de ontmoeting komen zowel onderzoeken, leren als handelen tot uiting. Door in gesprek te gaan, sfeer te proeven en te observeren en terug te geven wat mij opvalt, ontstaat een gezamenlijke zoektocht naar de betekenis van inclusie. In de gesprekken is het belangrijk om ruimte te creëren voor alle perspectieven die er zijn.

Het handelingsonderzoek bestaat uit de volgende fasen:

• Oriëntatiefase: Meekijken, praten, sfeer proeven om de opleiding pabo van Hogeschool Rotterdam in zicht te krijgen en eerste indrukken over het thema inclusie te krijgen.
    • Handelingsfase: Op basis van de eerste inzichten en de behoeften bij de opleiding pabo van Hogeschool Rotterdam kan een begeleidingstraject starten. Hieruit ontstaat bij het team inzicht in wat er werkelijk nodig is.
    • Exemplarische fase: Het team gaat zelf stap voor stap verder met wat er nodig is, om zo te ontdekken hoe ze deze verandering door kunnen zetten.

Resultaten

Een aanpak waarmee teams met een begeleidingskundige mee aan de slag kunnen om hun werk- en leeromgeving inclusiever te maken.

Een inclusievere leer- en werkomgeving bij de pabo-opleiding aan Hogeschool Rotterdam.

Medewerkers betrokken bij dit project