Menu
    English

    Learning community Betekenisvol Samenwerken

    Publicatiedatum: 13 juni 2024

    Zorgvrijstaat, Formaat en Hogeschool Rotterdam (lectoraat Sociale Innovatie en lectoraat Professionele Identiteit) richten een Learning community Betekenisvol Samenwerken in de wijk (Rotterdam-West) op. Gaandeweg zoeken de verschillende partijen aansluiting en verbinding met zoveel mogelijk andere partijen in de wijk om gezamenlijk richting te geven aan de uitvoering. 

    Over het project

    Projectbeschrijving

    Een learning community is een leer- en ontwikkelplek, samenwerkingsvorm én netwerk waarin verschillende soorten partijen (praktijkplekken, bewoners(initiatieven), onderwijs, kennisinstituten en overheid) met elkaar samenwerken aan maatschappelijke vraagstukken en opgaven en al doende met en van elkaar leren.

    Het lectoraat gaat er vanuit dat de zorgstructuur in de wijk Delfshaven gedragen door informele en formele partijen samen een vernieuwende manier van werken is, die bijdraagt aan eigen krachten binnen een gemeenschap. 

    Projectaanpak

    Het lectoraat sluit aan om op twee manieren bij te dragen aan de learning community Betekenisvol Samenwerken in de wijk. Als eerste door (verschillende niveaus van) leren zichtbaar te maken ten aanzien van de vraagstukken die opgepakt worden in de learning community. Daarnaast door ervaringsverhalen op te halen over samenspel om te onderzoeken wat werkt en niet werkt rondom het samenspel tussen beroepskracht en (actieve) inwoner, elkaars waardering hierin, het optimaliseren hiervan en de rol van de (toekomstige) sociaal werker.  

    Resultaten

    Voor de periode februari – juni 2024 zijn er een zeven praktijkvraagstukken gedefinieerd waar studenten in het kader van hun praktijkonderzoek (bachelorproef) met ervaringsdeskundigen, sleutelpersonen/ initiatiefnemers, leden van de wijkraad en professionals aan werken. De uitkomsten daarvan verbeteren praktijken en we zorgen voor disseminatiebijeenkomsten. Iedere nieuwe onderwijsperiode levert dus nieuwe resultaten op vanuit de bachelorproef die gericht zijn op:

    1. Versterken support en mentale veerkracht jongerenof
    2. Eigenaarschap en zeggenschap of
    3. Zelfregie, herstel en peer-supportof
    4. Versterken sociale inbedding mensen in kwetsbare posities

    Samenwerkingen

    Het lectoraat Sociale Innovatie werkt binnen Hogeschool Rotterdam samen met het lectoraat Professionele Identiteit vanuit het project Youngins en leerwerkgemeenschap-studenten en docenten en afstudeerders van de opleiding Social Work. Als ook met studenten en onderzoekers van andere hogescholen of universiteiten die in de wijk actief zijn.

    Daarnaast werkt het lectoraat met verschillende partijen uit de wijk, zowel vanuit vrijwillige als beroepsmatige inzet, ook gemeentelijke inzet.

    Projectfeiten



    2024 - 2026

    Kenniscentrum Talentontwikkeling



    Lectoraat Sociale Innovatie


    Kansengelijkheid