Over het project
Projectbeschrijving
Vind jij ook dat dit anders kan en ook anders moet? Dat we meer in co-creatie met elkaar kunnen samenwerken en leren? Als student zou je mede vorm moeten kunnen geven aan je eigen onderwijs en aandacht moeten kunnen vragen voor wat voor jou in jouw ontwikkeling van belang is. Als docent zou je los moeten kunnen komen van de positie waarin jij bepaalt hoe de les verloopt, en meer gebruik moeten kunnen maken van de ervaring en voorkennis die onder jouw studenten aanwezig is. Maar in de waan van alledag komen we daar vaak niet aan toe.
Daarom is nu De Tussenruimte in het leven geroepen, een Hogeschoolbrede Learning Community van de Expertisekring Diversiteit & Inclusiviteit: een unieke plek waar transformatie, experiment en spel centraal staan. Hier verkennen we nieuwe perspectieven en inclusieve praktijken.
In De Tussenruimte omarmen we het 'niet weten' en het ‘in wording zijn’. Het is een plek waar studenten, docenten, managers, onderzoekers en andere onderwijsmedewerkers samenkomen in een ‘liminale zone’ - een drempelgebied tussen het bekende en het onbekende, waar deelnemers tijdelijk losstaan van hun gebruikelijke rollen en identiteiten. Hier wordt ruimte gemaakt voor ongehoorde verhalen en onverwachte ontmoetingen. Een plek waar we samen werken aan het realiseren van een inclusievere leergemeenschap binnen Hogeschool Rotterdam, waarbij we diversiteit zien als een voorwaarde voor menselijk floreren.
Wat levert het jou op?
- Voor docenten: Experimenteer met participatieve werkvormen, co-creëer een studentgerichte leeromgeving en ervaar de kracht van student voice. Verbreed je pedagogische vaardigheden en visie op onderwijs, waarbij niet alleen kwalificatie, maar ook subjectificatie en persoonsvorming centraal staan.
- Voor studenten: Jouw inbreng en ervaring tellen mee! Ontdek je invloed op je leeromgeving, word eigenaar van je leerproces en werk mee aan gelijkwaardige samenwerking tussen studenten en docenten. Je ervaart dat onderwijs meer is dan het ontwikkelen van competenties; het gaat ook om wie je als mens wilt zijn en hoe je je kunt ontwikkelen.
Wat biedt De Tussenruimte
- Een plek voor experiment, spel en transformatie.
- Een omgeving waar we samen nieuwe perspectieven en inclusieve praktijken verkennen.
- Een ruimte voor ongehoorde verhalen en onverwachte ontmoetingen.
- De durf om te starten zonder een vast einddoel, leerdoel of eindproduct te weten.
- De uitdaging om iets nieuws te creëren dat we kunnen inzetten in onze dagelijkse onderwijspraktijk.
- Een ervaring van gezamenlijke verantwoordelijkheid in de lerende omgeving.
- Een gezamenlijke bijdrage aan verandering en innovatie.