Menu
    English

    Met andere ogen: interprofessionele samenwerking rondom het kind

    Samenwerking tussen onderwijs en jeugdhulp voor optimale ontwikkelingskansen van kinderen

    Publicatiedatum: 30 januari 2024

    Met andere ogen (MAO) is een netwerk van gemeenten, scholen en jeugdorganisaties gericht op het bevorderen van ontwikkelkansen van kinderen. Een van de projecten van MAO is Lerende Praktijken van professionals op scholen en jeugd(hulp)organisaties die interprofessioneel met elkaar samenwerken rondom het kind en gezin. Interprofessioneel samenwerken wordt vaak genoemd als belangrijk om integrale ondersteuning voor kinderen te realiseren. Maar hoe werk je interprofessioneel met elkaar samen? Wat vraagt dit van betrokken professionals en de organisaties waar zij werken? Wat levert het uiteindelijk op? En wat kunnen professionals van verschillende interprofessioneel samengestelde teams van elkaar leren?

    Over het project

    Projectbeschrijviing

    Onderzoeksproject Lerende Praktijken Met andere ogen is een onderzoek over interprofessionele samenwerking van verschillende teams op scholen in Amsterdam, Emmen en Veenendaal. In totaal zijn 6 scholen betrokken bij het onderzoek. In het onderzoeksproject wordt een startsituatie met leervragen beschreven, een plan van aanpak met activiteiten opgesteld en gedurende twee jaar onderzocht wat de resultaten zijn van de ingezette activiteiten op de leervragen van de professionals, en de opbrengsten van de samenwerking.

    Onderwijskansen van kinderen zijn niet gelijk. Kinderen die met (multi)problematiek te maken hebben, lopen groter risico op schooluitval en verminderd schoolsucces. Om kinderen met multiproblematiek goed te kunnen ondersteunen, is het nodig dat professionals met expertise in onderwijs en met expertise in jeugdhulp en sociaal werk met elkaar en met ouders en kind samenwerken. In de praktijk blijkt dat er veel vragen en aandachtspunten zijn rondom samenwerking. Is een gedeelde visie noodzakelijk? Hoe bejegen je ouders en betrek je het kind? Hoe houd je de lijntjes kort en werk je effectief samen?

    Projectaanpak

    Er zijn drie meetmomenten in het onderzoek, waarbij door middel van vragenlijsten en topic lijsten in een groepsgesprek de huidige en gewenste situatie in kaart wordt gebracht. Doelstelling is dat de betrokken interprofessioneel samengestelde teams op basis van de punten die zij zelf aandragen nog beter gaan samenwerken, en dat dit de opbrengsten van de samenwerking voor de ondersteuning van het kind vergroot.

    Verbinding met het onderwijs

    Docent onderzoeker Gamze Tazim is betrokken bij dit onderzoek. Het onderzoeksproject biedt de mogelijkheid van (afstudeer)opdrachten voor studenten Social Work en Master Pedagogiek. De resultaten worden gebruikt om van te leren voor de ontwikkeling van interprofessioneel onderwijs.

    Samenwerking

    Samenwerking met het netwerk Met andere ogen en BPSW, Orion Amsterdam, Veens Welzijn en basisscholen in Veenendaal, Integrated care Emmen.

    (Beoogde) resultaten

    Beoogde resultaten zijn vakinhoudelijke publicaties en presentaties over interprofessioneel samenwerken rondom het kind (onderwijs, jeugdhulp en welzijn).

    Zie voor de workshop Interprofessioneel Samenwerken op de Doen-Dag Met Andere Ogen november 2022 deze brochure.

    Projectfeiten

    Looptijd

    2023-2025

    Financiering

     VNG

    Lectoraat

    Professionele identiteit van de sociaal werker

    Lectoraat

    Kansengelijkheid

     

    Medewerkers betrokken bij dit project

    • Gamze Tazim