Over het project
Projectbeschrijving
In deze innovatie werken studenten, docenten en praktijkbegeleiders middels kritisch-participatief actieonderzoek (KPAO) aan evidence-informed diversiteit-sensitieve leeromgevingen. De ISO-leeromgevingen betreffen die op school en binnen de leerwerkgemeenschappen. KPAO richt zich doelbewust op kwesties van rechtvaardigheid, intersectionaliteit en actie. We werken in een KPAO-community die bestaat uit het ISO-projectteam (docenten en studenten) en andere stakeholders (studenten, docenten en praktijkbegeleiders) die we bij verschillende activiteiten betrekken. De 5 fases in de aanpak bestaan uit:
- het co-creatief onderzoeken wat diversiteit-sensitief handelen als sociaal werker inhoudt en hoe dit terugkomt in leeromgevingen.
- hoe diversiteit-sensitieve leeromgevingen er volgens betrokkenen uit zouden moeten zien (wenselijke situatie).
- wat er nodig is om de ‘gap’ tussen huidige en gewenste situatie te overbruggen.
- het ontwikkelen en testen van (onderwijs)activiteiten voor studenten en professionalisering voor docenten/LWG-prakijkbeoefenaars.
- Op basis van leeropbrengsten, evaluaties en ervaringen worden evidence-informed diversiteit-sensitieve leeromgevingen ontwikkeld.
Het project heeft de volgende innovatieve opbrengsten: onderwijsontwerpprincipes voor diversiteit-sensitieve leeromgevingen bruikbaar in andere contexten; methoden voor co-creatie van onderwijs met studenten; evidence-informed diversiteit-sensitiviteit onderwijsmethoden; en een docenttraining diversiteit-sensitief handelen.
Verbinding met het onderwijs
Safe & Brave betreft een onderwijsinnovatie waarbij de projectleden (docenten en studenten) vanaf de start samenwerken met onderwijsontwikkelaars, docenten en studenten van de opleiding social work (VT/DT) en master Pedagogiek (DT). In co-creatie ontwikkelen en testen we (onderwijs)activiteiten en keuzevakken voor studenten en professionalisering voor docenten/LWG-praktijkbegeleiders (training diversiteitsensitief handelen). Studenten worden ook betrokken door middel van afstudeeropdrachten (BA/MA).
Ontwikkelde onderwijsactiviteiten worden uitgevoerd en met studenten geëvalueerd op basis van een narratieve evaluatie over zowel de leeropbrengsten als het proces van leren. Hiermee leveren de onderwijsactiviteiten kennis en ervaring op wat betreft effectieve werkvormen en tevens inhoudelijke kennis wat betreft diversiteit-sensitief handelen. Deze kennis en ervaring wordt gedeeld met betrokken onderwijsontwikkelaars en de curriculumcommissie t.b.v. curriculumontwikkeling en ontwikkeling van leeromgevingen.
(Beoogde) resultaten
Het project heeft de volgende innovatieve opbrengsten:
- onderwijsontwerpprincipes voor diversiteit-sensitieve leeromgevingen bruikbaar in andere contexten;
- methoden voor co-creatie van onderwijs met studenten;
- evidence-informed diversiteit-sensitiviteit onderwijsmethoden;
- en een docenttraining diversiteit-sensitief handelen.
Disseminatie:
- Artikel in vaktijdschrift
- Presentatie nationale conferentie
- Presentatie European Conference of Social Work Education
- Artikel in peer-reviewed journal
Projectfeiten
Looptijd juni 2023 – oktober 2025 |
Financiering Comenius senior fellowbeurs |
Onderzoekslijn Inclusie van Kenniscentrum Talentontwikkeling. |