Menu
    English

    Werken met narratieve en ludische vormen

    Het creëren van speelruimte

    Publicatiedatum: 01 maart 2021

    De conceptualisering van de begeleidingskunde als het creëren van speelruimte en het ontwikkelen en onderzoeken van (werk)vormen die daarbij van dienst zijn, is een blijvend aandachtsgebied van het lectoraat. Veel is er rond dit thema al vanuit het lectoraat gepubliceeerd en het is een hechte basis gaan vormen onder het collectieve gedachtengoed van de masteropleiding Begeleidingskunde.

    Toon:

    Publicaties

    De groep heeft tot nu toe de volgende publicaties opgeleverd:

    • Kurzenacker, M. (2019). Ruimte maken voor het lichaam in de begeleidingskunde. Tijdschrift voor Begeleidingskunde 9 (1), 46-50.
    • Muijen, H. S. C. A. & Brohm, R. (2017). Art dialogue methods: phronesis and its potential for restoring an embodied moral authority in local communities. British Journal of Guidance & Counselling. DOI: 10.1080/03069885.2017.1413170
    • Muijen, H. & Brohm, R. (2018). Art Dialogue Methods: De kracht van kunst en dialoog voor het ontwikkelen van morele werkgemeenschappen. Waardenwerk. (73), 33-42.
    • Muijen, H.S.C.A., Brohm, R., Lomans, S. (2019). Art Dialogues for Professional Communities: Theater and Play for Imagining and Developing the Good Life within Organizations. In: Maree, J.G. (Ed.), Handbook of Innovative Career Counselling (pp. ). New York, N.Y.: Springer.
    • Ronde, M.A. de (2018). Walking in a fairy tale forest in search of a secondprimitivity with the help of Little Red  Riding Hood. British Journal of Guidance & Counselling, 46 (3), p. 315-325, DOI: 10.1080/03069885.2018.1429561
    • Ronde, M.A. de (2019). Renewal and multi-voicedness: in search of narrative conscience,  British Journal of Guidance & Counselling, 47 (2), 157-167. DOI: 10.1080/03069885.2019.1567084
    • Ronde, M.A. de (2019). Dichter bij de stilte van het moment der waarheid. In: S. Dijkstra en P. Rombouts (red.) Blad 2 – Praktijken van muzische professionalisering, p. 116-133. Utrecht: HKU-uitgave.
    • Ronde, M.A. de (2019). Negen redenen om vanuit de Master Begeleidingskunde te participeren in het Instituut voor Muzisch Onderzoek. In: S. Dijkstra en P. Rombouts (red.) Blad 2 – Praktijken van muzische professionalisering, p. 15-20. Utrecht: HKU-uitgave.
    • Ronde, M.A. de (2019). Leven in verhalen. Begeleiden met sprookjes, mythen en gedichten rond vragen op de levensweg. Utrecht: Eburon.
    • Ronde, M.A. de (2020). Over de koning en de dood. Waardenwerk, Journal of Humanistic Studies, 2020, nr 81, p. 28-34.
    • Ronde, M.A. de (2021). Johan Huizinga over spel. In: M. Ruijters & P.J. Simons (red.), Canon van het leren, deel II. Deventer: Vakmedianet
    • Salisch M. von, & Ronde, M.A. de (2018), Interactief theater in het sociale domein. Een speelse leeromgeving voor normatieve professionalisering. Waardenwerk, Journal of Humanistic Studies, 2018, nr 73, p. 12-32.