Projectbeschrijving
Een socratisch pedagogisch gesprek als Teacher Talks heeft twee doelen: het vergroten van pedagogisch bewustzijn en pedagogisch handelen. En het creëren van verbinding tussen docenten onderling. Doordat de methode inzoomt op het begrijpen (itt oplossen) van een situatie, krijgen docenten meer zicht op pedagogische momenten in hun lesgeven, in dat van anderen en vinden daar ook woorden voor. Daarnaast ontstaat door de socratische methode verbinding van herkenning en steun tussen docenten.
Voor Teachers Talks hebben we een doel toegevoegd: docenten zijn zich bewust van de invloed van culturele verschillen. We hebben hiervoor de deelnemende docenten gevraagd om hun casussen te koppelen aan situaties die zij een voorbeeld van de intercultural classroom vonden.
Verbinding met onderwijs
- Betrokken opleidingen zijn voornamelijk RBS en ook Accountancy.
- In het filmpje (zie resultaten) blijkt dat door Teacher Talks docenten beter in staat zijn pedagogische momenten in hun klas te herkennen, erop te anticiperen en reageren. Ze voelen zich gesterkt en gesteund, en ontwikkelen andere, meer betrokken reacties.