Menu
    English

    Begeleidingskundig werk in het gedwongen kader

    Vorm geven aan humanisering van het georganiseerde leven

    Publicatiedatum: 01 januari 2019

    In dit project wordt met een groep studenten en oud-studenten van de master Begeleidingskunde onderzoek gedaan naar organisatiebegeleiding in penitentiaire inrichtingen, justitiële jeugdinrichtingen, forensische psychiatrie, en reclassering. De leidende vraag is hoe in deze instellingen die sterk gereguleerd worden door het juridisch kader vorm gegeven kan worden aan humanisering van het georganiseerde leven.

    Projectbeschrijving

    Projectbeschrijving

    De groep van 8 studenten en oud-studenten komt tweemaandelijks bij elkaar om een thema te bespreken. Voorbeelden daarvan zijn:

    • De rol van begeleidingskundige binnen de justitiële instelling
    • Leren van parallelprocessen in het psychiatrisch penitentiair centrum (PPC)
    • Ruimte voor kwetsbaarheid in relatie tot stevigheid
    • Leren in de verticale verhoudingen

    Momenteel werken we aan een boek waarin deze en andere thema’s uitgewerkt worden ten behoeve van de scholing van professionals en studenten sociaal werk die geïnteresseerd zijn in het gedwongen kader.

    Er is nauw contact met de master Forensisch Sociaal Werk van Hogeschool Utrecht en het lectoraat Werken in Justitieel Kader aldaar.

    Verbinding met het onderwijs

    Afstuderende studenten van de master Begeleidingskunde nemen deel aan de groep. Hun werk kan thema zijn van één van de bijeenkomsten.

    Producten van MBk-studenten (werkstukken, thesis) worden omgewerkt tot artikel of hoofdstuk en zo weer bruikbaar als lesmateriaal.

    Resultaten

    De groep heeft tot nu toe de volgende publicaties opgeleverd:

    • Meijer, P. & Ronde, M.A. de (2019), Kintsugi in de justitiële jeugdinrichting. De gouden draad van kwetsbare communicatie., Waardenwerk, Journal of Humanistic Studies, 2019, nr 78-79, p. 174-183.
    • Geenen, M.J. & Ronde, M.A. de (2019). Begeleidingskundigen binnen het gedwongen kader. Tijdschrift voor Begeleidingskunde. 8,4, 30-35.
    • Geenen, M.J. & Ronde, M.A. de (2022) Leren door reflecteren in het forensisch sociaal domein

    Verder wordt er vanuit dit project geparticipeerd in een Raak-Pro subsidieaanvraag over organisatieleerprocessen in de reclassering. Penvoerder is Lectoraat Werken in Justitieel Kader, Hogeschool Utrecht. 

    In 2022 verscheen de publicatie Leren door reflecteren in het forensisch sociaal domein

    Lees verder

    De feiten overzichtelijk op een rij

    Financiering

    Master Begeleidingskunde HR ISO

    Onderzoekslijn

    Onderzoekslijn Onderwijskwaliteit in Verbinding Hogeschool Rotterdam van Kenniscentrum Talentontwikkeling

    Onderzoekslijn Inclusie van Kenniscentrum Talentontwikkeling

    Looptijd

    Gestart in januari 2019

    Samenwerkingspartners

    • Penitentiaire Instelling Vught
    • Justitiële Jeugdinstelling Teylingereind, Sassenheim
    • Forensisch Psychiatrisch Centrum Mesdag, Groningen
    • Lectoraat Werken in Justitieel Kader HU
    • Master Begeleidingskunde ISO HR
    • Dr. Marie-José Geenen (Onderzoeker Hogeschool Utrecht)
    • Diverse studenten en oud-studenten