Menu English

Teacher Talks

Pedagogical conversations on good international classroom teaching

Publicatiedatum: 01 maart 2018

In 2018-2019 voerden 10 docenten van RBS een reeks socratische gesprekken over pedagogische momenten in the international classroom. Pedagogische momenten zijn de onverwachte momenten in de klas waar je onmiddellijk moet reageren. Cheryl Gerretsen en Sofie Smeets vertellen in het filmpje over de resultaten. Deelnemers merkten dat hun pedagogische vaardigheden toenamen en dat hun interculturele communicatie verbeterde. Deze methode voor professionalisering en teambuilding is ook online toe te passen. In 2019 hebben docenten van Accountancy meegedaan aan een reeks gesprekken. In 2020-2021 hebben RBS-docenten, in verschillende samenstelling, meegedaan aan losse (eenmalige) Teacher Talks, die online georganiseerd werden.

Toon:

Projectbeschrijving

Een socratisch pedagogisch gesprek als Teacher Talks heeft twee doelen: het vergroten van pedagogisch bewustzijn en pedagogisch handelen. En het creëren van verbinding tussen docenten onderling. Doordat de methode inzoomt op het begrijpen (itt oplossen) van een situatie, krijgen docenten meer zicht op pedagogische momenten in hun lesgeven, in dat van anderen en vinden daar ook woorden voor. Daarnaast ontstaat door de socratische methode verbinding van herkenning en steun tussen docenten.

Voor Teachers Talks hebben we een doel toegevoegd: docenten zijn zich bewust van de invloed van culturele verschillen. We hebben hiervoor de deelnemende docenten gevraagd om hun casussen te koppelen aan situaties die zij een voorbeeld van de intercultural classroom vonden.

Verbinding met onderwijs

  • Betrokken opleidingen zijn voornamelijk RBS en ook Accountancy.
  • In het filmpje (zie resultaten) blijkt dat door Teacher Talks docenten beter in staat zijn pedagogische momenten in hun klas te herkennen, erop te anticiperen en reageren. Ze voelen zich gesterkt en gesteund, en ontwikkelen andere, meer betrokken reacties.