Je wordt een bekwame Beeld- en Didactisch coach en interne trainer Didactiek van hoge verwachtingen in jouw eigen opleiding/organisatie.
“Als je lesgeeft vanuit hoge verwachtingen, gaan studenten beter presteren”, aldus Lia Voerman (2023), die zo’n vier jaar geleden bij Hogeschool Rotterdam werd aangesteld als lector Didactiek van Hoge Verwachtingen. “Bovendien wordt het werk voor de docent een stuk leuker. En dan gaat het niet om hoge verwachtingen op de lange termijn, maar juist de hoge verwachtingen op het moment zelf. Wat doe ik nu waardoor een student of medewerker in de gaten krijgt dat er hoge verwachtingen zijn? Dat doe je door vriendelijk te zijn, door niet voor de hand liggende vragen te stellen, door overwegend positieve feedback te geven en door beperkt aanwijzingen te geven.”
Werken vanuit ‘Hoge Verwachtingen’ is in het strategisch beleidsplan van Hogeschool Rotterdam opgenomen als belangrijke bouwsteen van het onderwijs. Dat betekent dat de opleidingen aan slag gaan met het lesgeven vanuit Hoge Verwachtingen, door middel van het toepassen van Didactisch Coachen. In dit licht wordt de opleiding tot Beeld- en Didactisch Coach/ Interne Trainer aangeboden.
Deze informatie is bedoeld voor collega’s van de hogeschool, die graag willen deelnemen aan de opleiding Interne Trainer Didactisch Coachen. De opleiding wordt aangeboden onder leiding van lector Lia Voerman en de interne opleiders Beeld- en Didactisch Coachen. Hiermee zetten we in op een duurzame ontwikkeling van Didactisch Coachen binnen Hogeschool Rotterdam en in het werkveld.
Wat levert deelname aan de opleiding Interne Trainer Didactisch Coachen op?
Deelname houdt in:
- Je wordt een bekwame Beeld- en Didactisch coach.
- Je leert een analyse maken van de interventies en de sequentie daarvan van docenten.
- Je wordt Interne Trainer, dat wil zeggen dat je de Didactiek van de Hoge Verwachtingen gaat stimuleren en inbedden in jouw eigen opleiding en organisatie, door jouw collega’s te begeleiden in het traject Didactisch Coachen. Een voorwaarde is, dat je leidinggevende je deelname volledig ondersteunt. Gedurende de opleiding is de samenwerking met leidinggevenden een essentieel punt voor een geslaagde implementatie.
Werkwijze
In september 2024 starten er wederom drie nieuwe groepen van elk zes deelnemers. Er zijn tien bijeenkomsten per jaar in een driejarig traject.
De groepen bestaan bij voorkeur uit zowel interne als externe collega’s van opleidingen, die serieus aan de slag willen met het implementeren van Didactisch Coachen. Het werkt het beste als je met z’n tweeën uit één opleiding deel gaat nemen.
De opleiding bestaat uit de volgende aspecten, die geïntegreerd worden aangeboden:
- Beeldcoachen: met behulp van lesopnames mensen ondersteunen en coachen bij hun leervragen in het lesgeven
- Didactisch Coachen: Hoge Verwachtingen laten zien in je gedrag, door vriendelijk te zijn, leerbevorderende feedback te geven, denkstimulerende vragen te stellen en het aantal aanwijzingen te beperken.
- Je leert de interventies van didactisch coachen analyseren.
- Intern trainerschap: bijeenkomsten verzorgen over de inhoud van Didactisch Coachen. Als interne trainer ga je ook praktisch met je collega’s aan de slag: video-intervisie met een kleine groep collega’s en coaching on the job in de klas, zijn daar voorbeelden van. Daarnaast maak je als interne trainer een analyse van de interventies van docenten.
Criteria voor een Interne Trainer Didactisch Coachen
De aanstaande trainer>
- heeft innovatiekracht;
- kan door eigen enthousiasme een opleiding meenemen en inspireren;
- heeft uitstekende communicatieve vaardigheden;
- heeft affiniteit met coaching;
- heeft kennis van en ervaring met lesgeven;
- is een goede docent;
- wil ingezet worden bij (de eigen) opleidingen om Didactisch Coachen te implementeren.
- is bereid om deel uit te gaan maken van een pool van Didactisch Coaches die wellicht via de HR Academie ingezet kan worden.
Planning driejarige opleiding
Jaar 1
De eerste bijeenkomsten zijn gewijd aan de beginselen van Beeld- en Didactisch Coachen. De deelnemers gaan hun collega’s individueel filmen en coachen (minimaal 4 coachees per deelnemer).
Jaar 2
In het tweede jaar gaan de deelnemers verder met het verzorgen van individuele coachingstrajecten (minimaal 4 coachees) en daarnaast trainen zij een groep van 4 collega’s volgens de methode die gehanteerd wordt bij het trainen van Didactisch Coachen. (Indien bij jouw opleiding al eerder interne trainers zijn opgeleid, ga je participeren in de trajecten die zij uitvoeren). Deelnemers leren interventies analyseren.
Jaar 3
In het laatste jaar zijn de 8 individuele beeldcoachtrajecten ook afgesloten en wordt de Didactiek van Hoge Verwachtingen uitgevoerd en verder geïmplementeerd in hun eigen opleiding en/of instituut. In dat jaar studeren zij ook af.
Tijdsinvestering
Als je deelneemt aan de opleiding is het belangrijk dat er voldoende tijd beschikbaar is. Hieronder een overzicht van onze verwachtingen wat betreft tijdsinvestering. Deze investering is voor een deel voor de opleiding, maar je leert met name door al toe te passen. Dat betekent ook dat de ingezette tijd direct aan je opleiding ten goede komt.
- 1e jaar: 10 dagen voor de opleiding en 10 dagen voor het coachen van 4 mensen, in totaal 20 dagen, 160 uur.
- 2e jaar: 10 dagen voor de opleiding; 10 dagen voor het coachen van 4 mensen en 6 dagen voor het begeleiden van een groep van 4 deelnemers, in totaal 26 dagen, 208 uur.
- 3e jaar: 10 dagen voor de opleiding en 14 dagen voor het begeleiden van een groep van 12 docenten. In totaal 24 dagen, 192 uur.
Aan het eind van de opleiding word je gecertificeerd als je acht individuele beeldcoachbegeleidingstrajecten hebt afgerond, waarmee je je kan registreren bij het opleiderscollectief Beeldcoaching. Als je het laatste deel van de opleiding over het intern trainerschap hebt afgerond, verkrijg je bovendien het overall certificaat Intern Trainer Didactisch Coachen.
Benodigd studiemateriaal
Als deelnemer aan de opleiding heb je een camera nodig met een bluetooth zendmicrofoon, en een externe harde schijf voor het opslaan van jouw beelden volgens AVG-wetgeving. De kosten daarvan zijn ongeveer €1000 per deelnemer. Deelnemers van dezelfde opleiding kunnen in eerste instantie een camera delen. Daarnaast is er verplichte literatuur, kosten €100 per jaar en wordt via HR Academie besteld.
Aanmelding voor het leertraject
- Je stemt af met je leidinggevende. Met goedkeuring van de leidinggevende meld je je aan bij de HR Academie. Na aanmelding volgt een intakegesprek met jou, de manager en de opleider van dit leertraject. We gaan er van uit dat jouw opleiding daadwerkelijk aan de slag gaat met Didactisch Coachen. Van de leidinggevende vragen we daarom expliciete instemming dat dit daadwerkelijk gaat gebeuren, en dat het leertraject bijdraagt aan een interventie die in gang is gezet.
- Voor (O&K) adviseurs die mee willen doen, vragen we ook instemming van de leidinggevende dat je in de toekomst deel uitmaakt van de pool Didactisch Coaches van de HR Academie.
Als aan bovenstaande voorwaarde voldaan is dan kun je je aanmelden bij de HR Academie via deze link.
De groepsindeling (groep 1, 2 of 3) wordt bekendgemaakt nadat alle intakegesprekken zijn gevoerd.
De begeleiding is in handen van Lia Voerman, Marjon van Sorge, Brechtje Romeijnders, Mieke Steenbruggen en Karen van der Worp.
Planning 2024-2025