Over het project
Projectbeschrijving
De studies in dit promotietraject richten zich op de vraag wat bijdraagt aan academisch floreren. Het promotietraject leverde vier artikelen op waarvan drie gebaseerd zijn op onderliggende projecten. Het eerste artikel beschrijft hoe onderwijswetenschappers bij kunnen dragen academisch floreren door samen met professionals experimenten uit te voeren die gericht zijn op combinaties van verschillende relevante doelstellingen. Het tweede artikel (gebaseerd op het goalsetting project) rapporteert de uitkomsten van een grootschalig veldexperiment naar de effecten van een opdracht waarin studenten hun gewenste toekomst en doelen beschrijven. Studenten die deze opdracht maakten aan het begin van de studie, vielen significant minder vaak uit en behaalden meer studiepunten dan studenten die een controleopdracht maakten. Het derde artikel (gebaseerd op het chatbot project) brengt bevindingen uit de onderwijspsychologie, klinische psychologie, en kunstmatige intelligentie bijeen om aanbevelingen te doen voor typen vervolginterventies die gepersonaliseerde coaching bieden op basis van de doelen en belemmeringen. Het laatste artikel (gebaseerd op het Werken naast je studie project) rapporteert een longitudinale studie naar de effecten van verschillende soorten werk op de studievoortgang van leraren in opleiding. De bevindingen van deze studie geven aan dat de optimale hoeveelheid werk aan het begin van de studie 8 uur is. Veel studenten verruilen in het derde jaar hun bijbaan buiten het onderwijs voor een baan in het onderwijs. Dit werk hangt, verrassend genoeg, gemiddeld samen met het halen van significant meer studievoortgang.
Projecten bij het promotietraject
Onder het promotietraject vallen verschillende projecten. Hieronder de links naar de projectpagina's.
(Beoogde) resultaten
-
Academic Thriving: Optimising Student Development with Evidence-Based Higher Education
Dissertation Izaak Dekker, juni 2022 - 1.134 studenten deden mee aan een experiment waaruit bleek dat goalsetting leidde tot significant meer behaalde studiepunten en minder uitval.
- Momenteel passen 16 opleidingen van drie verschillende instituten (HRBS, IGO, IVL) Hogeschool Rotterdam de goalsettinginterventie toe in hun curriculum.
- 917 studenten van Rotterdam School of Management en 150 studenten van Hogeschool Rotterdam deden mee aan een experiment waarmee de effecten van een chatbot coach op studieprestaties en het welzijn van studenten werd getest.
- Onderstaand filmpje: verbeter je studieresultaten met Reflective Goalsetting
Samenwerkingen
Voor dit project is samengewerkt met een groot aantal samenwerkingspartners, binnen en buiten Hogeschool Rotterdam.
- Erasmus Center for Study and Career Succes
- Gelijke Kansen Alliantie
- Instituut voor Lerarenopleidingen (Hogeschool Rotterdam)
- HR Business School (Hogeschool Rotterdam)
- Instituut voor Gebouwde Omgeving (Hogeschool Rotterdam)
- Rotterdam School of Management
Projectfeiten
Looptijd |
Financiering |
Thema |
"Is het je wel eens opgevallen dat je beter presteert als je vooraf specifieke en ambitieuze doelen stelt?"