De onderzoekscontext wordt gevormd door twee vmbo scholen en een basisschool in Rotterdam.
Er is bij docenten van genoemde scholen een handelingsverlegenheid om bij leerlingen talenten al in een vroeg stadium te herkennen en te erkennen. Dit project speelt in op de directe hulpvragen van de scholen/docenten.
Projectbeschrijving
Gevalstudie, de casussen beschrijven in context via 'Rich description' Interventiestudie via ontwikkelingsonderzoek met als eerste element 'de les'.
- de werkbare pedagogisch elementen van dialogic teaching zijn bepaald en vertaald in bruikbare interventies;
- 20 docenten hebben binnen een pilotsetting actief geparticipeerd aan het experimenteren met en ontwikkelen van verschillende methodieken gerelateerd aan dialogic teaching;
- de docenten hebben beproefde (evidence base) handvaten gebaseerd op dialogic teaching aangereikt gekregen om actief te kunnen werken aan het uitbreiden van hun pedagogisch handelingsrepertoire;
- docenten zijn pedagogisch beter toegerust om talenten van leerlingen te (h)erkennen;
- docenten zijn beter toegerust om op basis van de herkende talenten hun leerlingen te motiveren om te leren;
- de creatie van een duurzaam netwerk van (vmbo-)scholen, docenten en de Hogeschool Rotterdam waarbinnen voortdurende kennisdeling plaatsvindt;
- de ontwikkelde kennis en opgedane ervaringen worden ingezet om de Lerarenopleidingen en de Masteropleidingen Leren & Innoveren en Pedagogiek te actualiseren en innoveren.