Hun enthousiasme wordt gevoed door voorbeelden in binnen- en buitenland, maar vooral doordat ze in hun eigen onderwijspraktijk zien hoe enthousiast studenten en collega’s reageren op hun didactische en methodische aanpak, die principieel afwijkt van de gevestigde praktijk. Dat sterkt hen in de overtuiging dat het dus niet bij verbeelding hoeft te blijven, maar dat het wel degelijk mogelijk is om vernieuwende principes en processen concreet om te zetten in goed onderwijs. Ze zijn er alvast mee begonnen.
INVASI is ontstaan op initiatief van de onderzoekslijn DDL en staat voor voor INVenteriseren, Analyseren, Stimuleren en Initiëren.
INVASI gaat uit van de gedachte dat de traditionele piramide als metafoor van een (onderwijs)organisatie niet meer voldoet. Het is vruchtbaarder te denken in termen van netwerken, wortelstelsels, mycelia, collectieven en gemeenschappen, onderling verbonden door gedeelde thema’s, drijfveren en doelen. Dat zijn dynamische entiteiten, in de zin dat ze zich delen, groeien, van gedaante verwisselen, opkomen, bloeien en sterven. Het zijn organische gemeenschappen, waar individuen hun bijdrage aan leveren, en zich op hun beurt voeden aan het collectief.