Over het project
Projectbeschrijving
Om het taalonderwijs op basisscholen te kunnen verbeteren, moeten we uitgaan van wat de wetenschap heeft opgeleverd aan kennis over effectieve taaldidactiek, nagaan in hoeverre deze kennis geldig en toepasbaar is in het Nederlandse onderwijs en een plan uitstippelen om lacunes in deze kennis op te vullen en om opgedane inzichten te implementeren in de onderwijspraktijk
(Beoogde) resultaten
- Ruwette, M., van Schooten, E., & de Glopper, K. (2020). Teachers’ reading promotion activities: variation, structure and correlates. L1 Educational Studies in Language and Literature. 20, 1-27.
- Ruwette, M., & van Schooten, E. (2015). De ontbrekende schakel. MeerTaal, jaargang 2, nr. 3, Enschede.
- Ruwette, M., van Schooten, E., & de Glopper, K. (2014). Feestend Lezen. SLO Netwerkdag taalcoordinatoren, 25 september 2014, Utrecht.
- Ruwette, M., van Schooten, E., & de Glopper, K. (2014). The missing link: teachers’ attitude towards reading promotion in The Netherlands. Association for Low Countries Studies, 11 september 2014, University College London, Londen.
Samenwerkingen
Minorstudenten Pabo hebben geholpen vragenlijsten voor basisschoolleerlingen te ontwerpen en af te nemen.
Projectfeiten
|
Promotievoucher |
Lectoraat Taalverwerving en Taalontwikkeling |
Optimalisering Leerprocessen |
"Aan de basis van goed leesonderwijs ligt het besef van leerkrachten van hun morele verantwoordelijkheid om hun leerlingen tot lezen aan te zetten ."