Het project biedt inzicht in de toepasbaarheid van nudging in het onderwijs (specifiek docentprofessionalisering) en biedt praktische hulpmiddelen voor docenten/lerarenopleiders om studenten te ondersteunen. Ontwikkelde producten en kennis worden tijdens en na het project breed gedeeld en geïmplementeerd.
Het project begint met een inventarisatie welke pedagogische strategieën docenten al gebruiken om autonoom leergedrag te bevorderen. Op basis hiervan ontwerpt elke ontwikkelgroep drie onderling te vergelijken pedagogische nudges. De docenten passen die nudges toe in hun klassen als experiment. Daarbij worden interviews met docenten en studenten gehouden om succes- en risicofactoren in kaart te brengen, en indivi- duele verschillen in nudge-effectiviteit worden verkend.
Op basis van de resultaten worden de nudges aangescherpt en toegepast in de stageperiode. Hiermee wordt de toepasbaarheid van de ontwikkelde nudges getoetst in een andere autonomie-gerichte leersituatie dan de klassensituatie.
De stuurgroep bekijkt hoe de verkregen resultaten en producten breder kunnen worden, resulterend in een adviesrapport voor relevante stakeholders.