Menu
    English

    Zie je wel wie ik ben en wat ik kan?

    Kennis en inzicht in het advies- en keuzeproces

    Publicatiedatum: 01 januari 2012

    Het doel van dit onderzoek is het verkrijgen van meer kennis en inzicht in het advies- en keuzeproces in groep 8.

    Toon:

    Welke betekenissen zijn aan het werk in het communicatie- en interactieproces tussen leerlingen en ouders enerzijds en leerkrachten anderzijds in groep 8 van de basisschool met betrekking tot het keuzeproces, in het bijzonder van kinderen met zwakke sociaaleconomische en sociaal- culturele achtergronden?

    Kinderen in groep 8 staan op de drempel van grote veranderingen in hun ontwikkeling: het advies- en keuzeproces. Critici als Terwel (2006) spreken liever over een sorteerproces in groep 8, mede door de specifieke Nederlandse onderwijssituatie (selecteren op twaalfjarige leeftijd) die zich van andere landen (bijvoorbeeld Zweden) onderscheidt. Leerkrachten en ouders lijken grote invloed te hebben op dit proces. Dit was de aanleiding voor de onderzoeksvraag.