Menu
    English

    Inclusion roadmap

    Publicatiedatum: 29 juni 2022

    Met de inclusion roadmap leren we de positie te begrijpen waar veel docenten en studenten staan binnen het inclusiedebat. In de klas en op de werkvloer zijn er soms spanningsvolle situaties, die gaan over uitsluiting, discriminatie en racisme. Ook de thema’s van kansengelijkheid, polarisatie, toegankelijkheid en veiligheid komen hierbij aanbod. Met een routekaart, die zowel docent, medewerker als student inzicht geeft waar die staat op de inclusie kaart, leer je niet alleen waar jij en de ander zich bevindt, ook worden er routes gegeven die je richting een veilige plek kunnen leiden (Safe Space).

    Want, een spanningsvol gesprek over de diversiteit en inclusie verloopt niet altijd veilig. Terwijl, als je de ander wilt ontmoeten en begrijpen, en ook begrip wilt kunnen opbrengen voor andere perspectieven, is de voorwaarde veiligheid. Met de Inclusion Roadmap bewegen we weg van spanningsvolle en onveilige plekken en bewegen we naar veilige, dappere en uitdagende ontmoetingen die docenten en studenten in staat stellen zich te uiten, respect te tonen voor de ander door het horen van stemmen en tegenstemmen.  Met de Inclusion Roadmap krijgen de deelnemers aan spanningsvolle en onveilige gesprekken en situaties, een hulpmiddel dat hen direct handelingsperspectieven aanreikt. De ruimte van de veilige ontmoeting is een ruimte waarin er samen een nieuw verhaal wordt verteld, een Derde Stem.

    Over het project

    Projectbeschrijving

    De wereldwijde gebeurtenissen zoals BLM, waarbij we expliciet stilstaan bij institutioneel racisme, de opmars van AI waarbij discriminerende algoritmes de beeldvorming sturen of de controversiële demonstraties vanuit Boer Burger Bewegingen of pro-Palestina betogers geven de indruk dat aandacht voor diversiteit en inclusie nu groter is dan voorheen. Docenten zullen daarom beter geëquipeerd moeten raken deze spanningsvolle situaties in de klas, samen met studenten te duiden en op te lossen door dappere ontmoetingen (Brave and Daring Encounters).

    De wereldwijde opmars van extreemrechts en de steeds meer polariserende (social) media, geeft een tendens weer van uitersten die botsen. In een pedagogische omgeving van een hogeschool, is het de taak studenten op te leiden als professionals door hen te zien en erkennen voor wie ze zijn. Aandacht en ruimte voor eigenheid en verschil is een waarde waar we als hogeschool voor staan, dit moet daarom goed verweven zijn in curricula en didactieken binnen onze onderwijspraktijk.

    Projectaanpak

    Het project is een multiple case study die binnen Hogeschool Rotterdam wordt uitgevoerd.

    Gedurende drie focusgroep sessies per instituut/dienst, bespreken docenten, studenten en medewerkers de ervaren inclusie binnen de onderwijscontext (macro), de waardering of het ontbreken van inclusieve pedagogiek en curriculum (meso) en de aanwezigheid van de student voice en tegenstem in gehanteerde didactieken (micro). Het gebruikmaken van de Inclusion Roadmap draagt daardoor actief bij aan het herzien van het curriculum naar inclusieve maatstaven.

    Het onderzoek beoogt docenten, studenten en medewerkers toe te rusten om van de spanning weg te bewegen, richting veilige, zinvolle en waardevolle ontmoetingen. De Inclusion Roadmap is een routekaart met de volgende knooppunten; I. waar bevind jij je op de kaart, II. waar wil je naar toe, III. wat is dan de juiste route. Los van de individuele routes, is er vanuit het lectoraat een route die we aan zoveel mogelijk docenten, studenten en medewerkers willen meegeven: de route van de veilige ontmoeting.

    Resultaten

    Door de vijf cases uit te voeren, wordt er een start gemaakt voor het ontwikkelen en implementeren van werken met de Inclusion Roadmap, als instrument om het curriculum te herzien naar inclusieve maatstaven.

    Het onderzoek levert het volgende op: een theoretisch raamwerk over de concepten Safe, Brave and Daring Spaces of Encounter (I); een Inclusion Roadmap die studenten, medewerkers en docenten richting geeft tijdens onveilige en spanningsvolle ontmoetingen (II); kaders om het curriculum te herzien naar inclusieve maatstaven vanuit een evidence informed onderwijs (III).

    Samenwerkingen

    Vier instituten en een dienst nemen deel aan het participatieve actieonderzoek, waar met studenten en docenten en medewerkers gebruik wordt gemaakt van de Inclusion Roadmap om spanningsvolle gesprek over o.a. uitsluiting, discriminatie en racisme te begeleiden. De uitkomst van de route leidt naar een safe space.