Over het project
Projectbeschrijving
Het onderzoek naar pedagogische literatuur op de lerarenopleiding zal vooral een empirisch onderzoek zijn. Welke literatuur wordt er gebruikt? Hoe valt deze literatuur te classificeren? In welke pedagogische traditie kan de literatuur worden geschaard? Eerst zal een literatuurstudie worden uitgevoerd zodat goed in beeld gebracht wordt welke verschillende pedagogische tradities er zijn en hoe deze tradities gedefinieerd kunnen worden. Dat leidt tot een theoretisch kader die als analyse-instrument zal worden gebruikt om de pedagogische literatuur die gebruikt wordt te classificeren. De belangrijkste doelstelling van het onderzoek is om te achterhalen of de claim dat ‘de pedagogiek uit de pedagogiek verdwenen’ is klopt.
Beoogde resultaten
Het beoogde resultaat is een wetenschappelijk artikel waarin een analyse en classificatie gegeven wordt van de pedagogische literatuur die op de tweedegraads lerarenopleiding gebruikt wordt.
Projectfeiten
Looptijd september 2022 - september 2024 |
Financiering Instituut voor Lerarenopleidingen |
Lectoraat Pedagogische professionaliteit van leraren |
Onderzoekslijn Optimalisering leerprocessen |