Menu
    English

    Onderwijsregio

    Publicatiedatum: 14 november 2024

    Het belang van een goede begeleiding van startende leraren om hen te behouden voor het leraarsberoep wordt algemeen erkend. Toch is in de hele sector de zoektocht merkbaar naar het inrichten van een goede begeleiding voor starters.

    Over het project

    Introductie

    Het belang van een goede begeleiding van startende leraren om hen te behouden voor het leraarsberoep wordt algemeen erkend (VO-raad, 2023). Toch is in de hele sector de zoektocht merkbaar naar het inrichten van een goede begeleiding voor starters. Want hoewel we (deels) weten wat er van belang is bij de begeleiding, is er minder bekend over hoe die begeleiding daadwerkelijk in de praktijk wordt vormgegeven en hoe deze wordt ervaren door de starter.

    De eerste drie jaren na afronding van de initiële opleiding van nieuwe docenten, waarin ze extra begeleid worden en kennis maken met de school, de visie op onderwijs etc., is de inductiefase. Een goed opgezet en uitgevoerd inductieprogramma kan bijdragen aan het behouden van docenten (Runhaar e.a., 2022). Hoe een succesvol inductieprogramma er uit kan zien, is inmiddels bekend. Van belang is dat de inductiefase qua karakter en inrichting aansluit bij de initiële lerarenopleiding aan de voorkant en de doorlopende professionele ontwikkeling aan de achterkant.

    Projectbeschrijving

    Hoe de inductieprogramma’s in de werkelijkheid van alle dag worden uitgevoerd, hoe deze worden ervaren, en in hoeverre deze een rol spelen bij de keuze om al dan niet binnen het onderwijs te blijven weken is minder helder. Dat leidt tot de volgende vraag:

    In hoeverre dragen de inductieprogramma’s zoals die wordt uitgevoerd in de Zeeuwse vo-scholen en het mbo bij aan het behouden van startende docenten en wat kunnen we mogelijk doen om de inductie van startende leraren te versterken.

    Onderliggende vragen die beantwoord moeten worden zijn:

    • Hoe ziet een ideaaltypische inductiefase er uit?
    • Hoe ziet de inductiefase er op de Zeeuwse scholen uit? Op papier en in de werkelijkheid.
    • Hoe wordt deze ervaren?

    Om tot antwoorden en nieuwe inzichten te komen betrekken we in ons onderzoek de volgende deelnemers:

    1. Docenten in de inductiefase (dus minder dan drie schooljaren werkzaam als docent), waaronder docenten die van een initiële opleiding komen, docenten die van een duale opleiding komen en zij-instromers;
    2. Docenten in het vierde arbeidsjaar. Zij kunnen terugkijken op de driejarige inductiefase
    3. Docenten die binnen drie jaar het onderwijs hebben verlaten
    4. Docenten die binnen drie jaar de school hebben verlaten voor een andere school
    5. Docenten die als docent-begeleider bij de inductiefase zijn betrokken.

    Samenwerkingen

    In dit project werken diverse Zeeuwse schoolbesturen en Hogeschool Rotterdam samen.