Het lectoraat Taalbewust hoger onderwijs wil vanuit een empirische en theoretische basis een bijdrage leveren aan de bewustwording en professionalisering van docenten en andere onderwijsprofessionals op het gebied van taalontwikkeling en de didactiek van taalgericht vakonderwijs binnen (en buiten) de HR. Om met het onderzoeksprogramma aan te kunnen sluiten bij (inter)nationale ontwikkelingen in het vakgebied, is het gewenst om goed in beeld te hebben wat we weten uit empirisch onderzoek over de kenmerken en opbrengsten van een taal- en vakgeïntegreerde aanpak in het hoger onderwijs.
Het project valt uiteen in twee delen:
- Een scoping review van de wetenschappelijke literatuur
- Een narratieve review van de Nederlands/Vlaamse “grijze” literatuur
Over het project
Deelproject scoping review
Deelproject Scoping Review – Engelstalige wetenschappelijke literatuur
Middels een scoping review is een overzicht gemaakt van de wetenschappelijke literatuur op het gebied van taal- en vakgeïntegreerde benaderingen in het hoger onderwijs. Dit is gedaan door in twee databanken (gericht op onderwijskundig onderzoek) te zoeken naar literatuur, waarbij de zoekprocedure systematisch werd uitgevoerd. Vervolgens werden criteria opgesteld waaraan de gevonden literatuur moest voldoen om opgenomen te worden in de scoping review. Bijvoorbeeld dat het onderzoek in het hoger onderwijs plaats heeft gevonden en dat het onderzoek betreft waarin de implementatie of evaluatie van een taal- en vakgeïntegreerde benadering centraal staat.
Deelproject Narratieve Review
Deelproject Narratieve Review
In dit deelproject werd literatuur verzameld over taal- en vakgeïntegreerde benaderingen die is verschenen in Nederland en Vlaanderen. Dit ging om zogenaamde grijze literatuur, zoals rapporten van instanties (bijv. SLO of CED-groep), werkdocumenten, 'interne' documenten (bijv. van hogescholen of universiteiten), doctoraalscripties, populair-wetenschappelijk werk en krantenartikelen. Ook hier werd een selectie gemaakt in wat relevant was.
Resultaten
Over het scoping review is een wetenschappelijk artikel geschreven dat is ingediend bij het peer reviewed tijdschrift Review of Education. Een Nederlandstalig artikel over het scoping review plus het narratieve review is in de maak. Verder komt eind 2024 een Nederlandstalige samenvatting beschikbaar via de online leidraad Taalbewust hoger onderwijs, samen met een overzicht van evidence based voorbeelden van taal-en-vakgeïntegreerd onderwijs, gedistilleerd uit de voor dit project verzamelde studies.
Samenwerkingen
Vanuit de WERKplaats Taal (Kim van Haperen) en Kenniscentrum Zorginnovatie (Kirsten van den Heuij) werd meegewerkt aan dit project.
Vanuit de Universiteit van Amsterdam heeft Janneke Staaks meegewerkt als informatiespecialist.
Projectfeiten
|
|
Lectoraat Taalbewust hoger onderwijs |
Optimalisering Leerprocessen |
“Taal- en vakkennis gaan hand in hand. Het is daarom belangrijk dat binnen het beroepsonderwijs bewust aandacht besteed wordt aan de ‘talige’ aspecten ervan. Met deze literatuurstudie halen we boven wat daar al over bekend is.”