EDIT-PACK: Een tool voor mensgericht onderwijs ontwerpen
Door: Bianca Luijpen & Leendert Dorst
Doelgroep: Iedereen met interesse in onderwijs.
Wil je leren hoe je onderwijs kunt ontwerpen dat niet alleen kennis en vaardigheden, maar ook attitudes en gedrag centraal stelt? Tijdens deze workshop maak je kennis met EDIT-PACK en ACED-BASE, praktische tools die helpen om attitudegericht onderwijs te ontwerpen. Samen gaan we aan de slag om een ontwerp te maken dat je direct kunt toepassen in je eigen lessen. Ontdek hoe je gewenste attitudes in de klas vertaalt naar effectief onderwijsontwerp.
Slimme instrumenten om samen je onderwijsontwerp te evalueren
Door: Niek van den Bogert & Judith Vennix
Doelgroep: Iedereen die kritisch én nieuwsgierig is naar of hun onderwijsverandering ook echt een onderwijsverbétering is?
Ben je benieuwd hoe je op een slimme manier gegevens kunt verzamelen om betere beslissingen te nemen ten aanzien van de impact van je onderwijsontwerp? Tijdens deze workshop maak je kennis met praktische instrumenten en werkvormen om mensgericht onderwijsontwerp te verkennen en evalueren, handig samengevoegd in een fysieke catalogus. Onze tools zijn speciaal ontwikkeld voor hbo-docenten en eenvoudig inzetbaar, zelfs zonder ervaring met sociaalwetenschappelijk of usability onderzoek. Ze bieden een stapsgewijze aanpak om tot effectieve instrumenten te komen, die tot heldere verbeteracties leiden. We delen sprekende praktijkvoorbeelden en happy disasters en je gaat zelf aan de slag. Zo krijg je inzicht in de impact van jouw onderwijs en zet je een concrete stap richting betekenisvol onderwijs voor docent en student.
Het Maatschappelijke Opgavenspel
Door: Malou Weber
Doelgroep: Iedereen die met de maatschappelijke opgaven van Hogeschool Rotterdam aan de gang wil.
Hoe kun je als docent of onderzoeker bijdragen aan de maatschappelijke opgaven van Hogeschool Rotterdam? In deze workshop ontdek je het Maatschappelijke Opgavenspel, waarin we samen onderzoeken hoe we als onderwijsprofessionals kunnen inspelen op complexe vraagstukken. Denk aan: met welke doelgroepen werken we samen? Hoe verbinden kenniscentra zich met instituten? En welke kennisproducten delen we met de praktijk? Dit interactieve spel geeft je inzicht in de dynamiek van maatschappelijke opgaven en biedt handvatten om impact te maken.
Generatieve AI – “Hoe doe jij dat?”
LET OP! DEZE WORKSHOP DUURT 2 RONDES
Door: Marije Brom & Peter Troxler
Doelgroep: Geïnteresseerden voor de community of practice voor Digitalisering en AI.
Ben jij klaar om mee te denken over de rol van generatieve AI in ons onderwijs en onderzoek? Tijdens deze workshop starten we de Community of Practice (CoP) Digitalisering en AI. – "Hoe doe jij dat?” Voor de start wil dit initiatief ethisch gebruik van generatieve AI centraal stellen. Hoe integreer jij AI op een verantwoorde manier in jouw praktijk? Samen bespreken we uitdagingen en ontwikkelen we een actieplan voor de CoP. Deel je eigen ervaring. Laat je inspireren door voorbeelden. Werk mee aan de zine ‘Digital Second’, onze verzameling van innovatieve oplossingen voor een digitaal tijdperk.
De Paradox van het Verschil: Werken met de Thema's van het Lectoraat D&I in de Onderwijspraktijk
Door: Guusje Tavecchio en Ank Jansen
Ben je als docent, onderzoeker of onderwijsprofessional benieuwd hoe je de thema's uit het lectoraat Diversiteit en Inclusiviteit kunt vertalen naar je eigen praktijk? In deze interactieve workshop maak je kennis met de kernthema's uit het onderzoeksprogramma en onderzoek je hoe theoretische inzichten kunnen worden omgezet naar concrete handelingsperspectieven in je dagelijkse onderwijspraktijk. Vragen die we o.a. stellen zijn: ‘centreren, de-centreren, wat doe jij in de interactie met de ander?’, de derde ruimte en de derde stem, hoe kom jij op die plek en wat kun je daar horen? voicing en othering, hoe maak jij dit mee in je werk en wat kun je doen om hier bewust mee om te gaan?
Omgaan met Gevoelige Onderwerpen in de Klas: Persoonlijke Verhalen en Praktische Handvatten
Door: Sofie Smeets en Erfan Pourmohammadi
Hoe ga je om met complexe en gevoelige thema’s zoals racisme, diversiteit en kansengelijkheid in de klas? Hoe kun je een omgeving creëren waarin studenten zich gezien en gehoord voelen? En wat betekent een sense of belonging voor jouw rol als docent?
In deze interactieve workshop nemen we je mee in een verdiepend gesprek over inclusie en diversiteit in het onderwijs. We starten met persoonlijke verhalen uit De Boekencast—een podcastserie waarin docenten van Hogeschool Rotterdam openhartig hun ervaringen delen over inclusie, diversiteit en kansengelijkheid. Deze verhalen bieden herkenning, nieuwe perspectieven en vormen de basis voor het gezamenlijk onderzoeken van uitdagingen in jouw onderwijspraktijk.
Daarnaast brengen we inzichten uit de wetenschappelijke literatuur in, die je concrete handvatten en strategieën bieden om gevoelige onderwerpen met vertrouwen en effectiviteit aan te pakken. Door de combinatie van persoonlijke ervaringen en evidence-based tools, krijg je praktische oplossingen aangereikt om een inclusieve en veilige leeromgeving te bevorderen.
Kom, deel jouw eigen ervaringen en laat je inspireren om actief bij te dragen aan inclusiever onderwijs.
De Tussenruimte: Experimenteren met Inclusieve Praktijken
Door: Marjolijn Schouten en Suzanne Fagel
Welkom in de Tussenruimte, een unieke learning community waar we de ruimte creëren om te verkennen wat we nog niet weten, een gebied tussen het bekende en het onbekende. Hier komen studenten, docenten, managers en onderzoekers samen om vanuit gelijkwaardige samenwerking nieuwe ideeën en perspectieven te ontwikkelen. Tijdens deze workshop ontdek je hoe de Tussenruimte kan functioneren als een inclusieve leeromgeving, waar creatieve werkvormen, spel en experiment de basis vormen om samen tot nieuwe inzichten te komen. We onderzoeken hoe we een gezamenlijke lerende cultuur kunnen vormgeven, voorbij traditionele rollen en posities, zodat iedereen zich erkend voelt als gelijkwaardige lerende partner. Deze workshop markeert het begin van de Tussenruimte als learning community en nodigt je uit om actief deel te nemen aan het bouwen van een nieuwe, inclusieve praktijk.