Twee leidende principes
Daartoe besprak Jacqueline allereerst de relevante aspecten van taalcompetentie in het hoger onderwijs. Vervolgens schetste ze de talige uitdagingen waar studenten mee te maken krijgen, vanaf hun entree in het hoger onderwijs tot aan de afronding van hun opleiding en hun overstap naar de beroepspraktijk. Daarbij presenteerde zij twee leidende principes die, vanuit haar visie op de taalontwikkeling van studenten in het hoger onderwijs, centraal dienen te staan in een taalgerichte onderwijsaanpak: de verbinding van taal met vakinhoud, en het taalbewustzijn van docenten en docententeams. Aansluitend stelde ze de vraag wat docenten en opleidingsteams nodig hebben om hun onderwijs vanuit deze twee principes vorm te kunnen geven. Tot slot presenteerde Jacqueline de onderzoeksvragen die het lectoraat stelt en het bredere kader voor deze vragen: het lectoraatsprogramma, de beoogde lectoraatsopbrengsten en de samenwerking met betrokken actoren binnen en buiten de hogeschool.
Na afloop van lectorale rede van Jacqueline ging Ron Bormans, voorzitter van het CvB van Hogeschool Rotterdam in gesprek met deelnemers in de zaal. Hij stelde hen onder meer de vraag