Menu
    English

    Openbare les Jeroen S. Rozendaal

    Samen onderzoekend werken aan onderwijskwaliteit

    Op 9 november gaf Jeroen S. Rozendaal, lector Samen Onderzoekend Werken, zijn openbare les. Aan de hand van de drie kernbegrippen uit de titel van zijn lectoraat besprak hij de contouren van een professionele leerstrategie die leraren opnieuw de regie kan geven over de verbetering van hun eigen onderwijskwaliteit.

    Kernboodschappen visie

    In zijn openbare les gebruikte Jeroen de metafoor van een schip dat wordt verbouwd terwijl het blijft varen om te illustreren wat het betekent wanneer een docententeam werkt aan kwaliteitsverbetering. Dit proces is niet lineair, maar juist iteratief: de gezamenlijke kijk op vraagstukken, oplossingen en doelen ontwikkelt zich continu door de tijd heen (‘werken’).
    Daarnaast presenteerde hij een visie op onderzoek die specifiek gericht is op praktijkontwikkeling. Hierbij staat de gecreëerde kennis altijd in dienst van de veranderambities van de school, met de nadruk op het ontwikkelen van handelingskennis die passend is voor de context (‘onderzoeken’). Tot slot besprak hij het belang én de uitdagingen van participatie, zowel binnen de organisatie - om beelden en ambities op verschillende niveaus in harmonie te brengen (‘alignment’) - als daarbuiten, in samenwerking met het werkveld en onderzoeksprofessionals.