Leren leren
"Je mag verwachten dat onderwijs bijdraagt aan de kennisontwikkeling van lerenden – of dat nou studenten zijn of leerlingen. Je mag verwachten dat ze meer leren over biologie, economie, Nederlandse taal en wiskunde en dat ze die kennis leren toepassen. Maar als voorbereiding op het vervolgonderwijs en daarna mag je bovendien hopen dat ze ook iets leren over hoe je moet leren. Hiermee bedoel ik dat ze ook instructie krijgen over welke strategieën je het best kan gebruiken om te leren of om kennis te verwerven. Dit noemen we strategieën voor zelfregulerend leren. Het gaat dan bijvoorbeeld over het gebruiken van je voorkennis, het maken van aantekeningen, het stellen van doelen, het bijhouden van een planning en het checken of je iets begrijpt. Dit zijn bovendien strategieën die volgens onderwijsonderzoek zorgen voor betere leerprestaties. Ondanks dat leerlingen en studenten onmiskenbaar veel kennis opdoen, lijkt het er echter op dat zelfregulerend leren tijdens de les nauwelijks de aandacht krijgt die het verdient."
In zijn openbare les liet Patrick zien wat achter bovenstaand verhaal steekt, wat volgens onderzoek ‘werkt’ en wat het lectoraat hieraan met de onderwijspraktijk gaat doen.