Er is momenteel sprake van een kennistekort. Het aantal Ad-studenten neemt toe. Een belangrijk kenmerk van de Ad-opleiding is de praktijkgerichte aanpak en dat studenten worden klaargestoomd voor een plek op de arbeidsmarkt. De professionele identiteit en gepercipieerde inzetbaarheid vanuit studentperspectief zijn belangrijke elementen in dat 'klaarstomen' en voor een groot deel gebeurt dat in samenwerking met de beroepspraktijk. Met name omdat professionele identiteit en gepercipieerde inzetbaarheid centraal staan in het onderwijs in functie van de latere loopbaan en een sterke praktijkzin veronderstellen, ze worden immers gevormd voordat praktijkervaring wordt opgedaan maar worden afgetoetst aan de realiteit in de stage. Er is nu nog géén kennis over hoe professionele identiteit en gepercipieerde inzetbaarheid zich ontwikkelt vanuit studentperspectief gedurende de periode van stage bij Ad-studenten én welke rol de triade hierbij heeft.
Over het project
Projectbeschrijving
Het Ad-onderwijs is HBO onderwijs, met een grote nadruk op het praktijkgerichte; de Ad-er is de verbindende schakel tussen het tactisch en operationeel niveau van en organisatie. Op dit moment is er zowel vanuit de wetenschappelijke literatuur als vanuit de (Ad-) praktijk géén inzicht in de ontwikkeling van professionele identiteit en perceptie van inzetbaarheid van Ad-studenten tijdens stage en de rol die de triade (onderwijs, praktijk en docent) hierin heeft. Met name vanwege de hoge praktijkrelevantie van de opleidingen en de visie van RAc dat de Ad-student de professional is die het verschil kan maken in de praktijk is meer inzicht nodig in hoe de ontwikkeling vorm krijgt gedurende stage.
Projectaanpak
Eerst zal een literatuur review worden uitgevoerd op het onderwerp stage-ervaring worden uitgevoerd en zullen antecedenten en uitkomsten van de ervaring in kaart worden gebracht. Omdat er op dit moment nog geen definitie is van de ervaring van stage door studenten, zal dat tevens in de reviewstudie worden meegenomen.
Vervolgens zal een kwalitatieve studie worden uitgevoerd om betekenisvolle momenten voor studenten in kaart te brengen, welke van invloed zijn op professionele identiteit en gepercipieerde inzetbaarheid. Ook de studieloopbaancoach en werkplekbegeleider zal worden gevraagd naar betekenisvolle momenten voor de student om in kaart te brengen of hier sprake is van overeenkomst of verschillen.
Het derde en vierde onderzoek zijn kwantitatief van aard en focussen zich beide op ontwikkelingen door de tijd heen, over twee cohorten van verschillende Ad-opleidingen. Het derde onderzoek focust zich op de ontwikkeling in professionele identiteit en de mate van reflectie tijdens en na de stageperiode van studenten en wat de rol van de triade hierin is. Het vierde onderzoek focust zich op de rol van de triade en de mate van ondersteuning die de studenten ervaren met het oog op de ontwikkeling van de gepercipieerde inzetbaarheid van deze studenten.
(Beoogde) resultaten
Het promotieonderzoek zal inzicht geven in het studentperspectief van de stage-ervaring (hoe de student de stage ervaart) binnen Ad-opleidingen in relatie tot de werkplekbegeleider en Studieloopbaancoach. Dat daar in het algemeen in het hoger onderwijs behoefte aan is, blijkt uit gesprekken met studenten, docenten, studieloopbaancoaches en werkplekbegeleiders door de onderzoeker in 2023 en 2024. Ook het onderzoek dat in 2022 is uitgevoerd in opdracht van het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO) bevestigt de noodzaak aan meer inzicht en kennis. Aanleiding voor dit onderzoek is de beperkte kennis van de wijze waarop studenten de stage in het hoger onderwijs ervaren. Punten die daarbij expliciet genoemd worden zijn begeleiding vanuit de opleiding en de inzet tijdens de stage in de praktijk.
Gedurende de looptijd van het promotieonderzoek zullen artikelen worden gepubliceerd, factsheets en kennisclips worden gedeeld, kennissessies worden gehouden, onder andere bij RAc live & lunch, landelijke Ad-dagen en Europese CHAIN5 bijeenkomsten.
Samenwerkingen
Het team bestaat uit Petra Poelmans als lector van Kenniscentrum Talentontwikkeling, Ilke Grosemans en Nele de Cuyper met hun expertise op gebied van gepercipieerde inzetbaarheid als promotor en copromotor vanuit Katholieke Universiteit Leuven.
Verder zijn de studenten van het Ad-onderwijs nauw betrokken en zal er breed worden onderzocht binnen de opleidingen van RAc. Naast studenten worden ook docenten en studieloopbaancoaches betrokken en heeft de praktijk, waar deze studenten hun stage vervullen, een belangrijke plek in werkveldcommissies en worden zij actief gevraagd deel te nemen aan onze kennissessies.
"Onderwijs en praktijk bieden samen de fundamenten waarop studenten hun professionele identiteit kunnen bouwen en hun volledige potentieel kunnen bereiken. De nuances van deze samenwerking tijdens stages zijn nu nog een blackbox, maar mijn onderzoek zal hier licht op schijnen."
Projectfeiten
Looptijd |
Financiering |
Lectoraat |
Thema |