Leidt genredidactiek bij schrijvend leren in de lerarenopleidingen biologie en wiskunde ertoe dat de studenten hun denkprocessen beter kunnen verwoorden en vakgebonden problemen kunnen oplossen? Leidt genredidactiek bij schrijvend leren in de lerarenopleidingen biologie en wiskunde ertoe dat de studenten de aanpak effectief toepassen tijdens hun stage in het voortgezet onderwijs, met het effect dat leerlingen hun denkprocessen beter kunnen verwoorden en vakgebonden problemen kunnen oplossen? Uit dit onderzoek komen antwoorden op deze twee onderzoeksvragen.
Projectbeschrijving
Dit promotieonderzoek is een experiment in de lerarenopleidingen wiskunde en biologie met een verdere toepassing van wiskunde en biologie in het voortgezet onderwijs. Schrijvend leren is de manier van leren die centraal staat. De verwachting is dat studenten en leerlingen door schrijvend leren hun kennis en inzicht in een vak zullen vergroten. Kenmerkend voor de gebruikte didactiek is dat leerlingen gebruik maken van vakspecifieke voorbeeldteksten om richting te geven aan hun schrijf- en denkprocessen. Er wordt op kleine schaal geëxperimenteerd binnen de lerarenopleidingen wiskunde en biologie van de HR. De resultaten op het gebied van de geleerde vakinhouden worden gedetailleerd in kaart gebracht. Daarna worden deze resultaten vergeleken met die van controlegroepen die op traditionele wijze les hebben gekregen in dezelfde onderwerpen. Tenslotte worden studenten, die met het experimentele materiaal les hebben gekregen, in hun stage begeleid om dezelfde didactiek, met het gebruik van schrijfopdrachten, toe te passen bij de lessen wiskunde en biologie. Het effect van deze lessen wordt eveneens geëvalueerd door het begrip van de vakconcepten bij een experimentele groep te vergelijken met een controlegroep.
Aanvullend op het experiment worden er hardop-denk studies gedaan in de lerarenopleidingen en in het vmbo bij biologie en wiskunde, bij een klein aantal proefpersonen. Door het denken bij de controle en experimentele groep te vergelijken wordt het proces van schrijvend leren geanalyseerd.
Het doel van dit onderzoek is het verkrijgen van evidence based informatie over de effectiviteit van schrijvend leren.