In de strategische agenda van Hogeschool Rotterdam wordt ingezet op zeven punten die studiesucces vergroten. Eén van die punten is het verder versterken van de onderwijskwaliteit door te werken aan drie punten.
- Studeerbare, doceerbare en uitvoerbare onderwijsprogramma’s.
- Studenten aan het begin van hun studie meer ondersteuning in het leerproces bieden.
- Maximaal stimuleren van actieve deelname van studenten.
Het tweede punt wordt als volgt omschreven: We helpen hen met kennis en vaardigheden om het eigen denken, handelen en leren te organiseren, sturen en controleren. Ook helpen we met plannen, organiseren en effectieve studeerstrategieën. In dit tweede punt is duidelijk de omschrijving van de zelfregulerende student te herkennen. Maar zelfregulerend leren leer je niet vanzelf. Dat wordt je aangeleerd. Daarom is het doel van de Leergang Zelfregulerend Leren (LZRL) om onderwijsteams van Hogeschool Rotterdam de kennis en vaardigheden te bieden die hen in staat te stellen om de zelfregulatie van studenten effectief en efficiënt te bevorderen binnen het eigen onderwijs.
De LZRL beoogt dat te doen door teacher leaders op te leiden als aanjagers van het professionaliseringsproces van het opleidingsteam. Na training start de teacher leader in het eigen opleidingsteam een professionaliseringtraject gebaseerd op de methode van Teacher Study Groups waarbij de collega’s van de opleiding onder aanvoering van de teacher leaders actief gedurende een langere periode aan de slag gaan met het ontwerpen, uitvoeren en evalueren van interventies die zelfregulatie van studenten effectief bevorderen binnen hun eigen lespraktijk. Deze methode biedt een collectieve, actieve en duurzame aanpak met inhoudelijke focus. Docenten passen nieuwe kennis, vaardigheden en attitudes direct toe om hun instructie en pedagogisch-didactische benadering te verbeteren zodat studenten daar direct profijt van hebben.
Om teacher leaders in hun rol te positioneren krijgen zij een kort opleidingstraject aangeboden bestaande uit enkele inhoudelijke bijeenkomsten. Per bijeenkomst wordt state-of-the-art kennis over de verschillende aspecten van zelfregulatie, leren studeren en studievaardigheden toegankelijk en bruikbaar gemaakt. Tevens wordt de professionaliseringsmethodiek Teacher Study Groups aangeleerd zodat de teacher leader goed toegerust het professionaliseringstraject binnen de eigen opleiding kan sturen.
Planning Leergang Zelfregulerend leren
Onderwijsperiode 1 - Start
Intakes – Vervolgintakes
Startbijeenkomsten
Uitzetten vragenlijsten studenten en docenten
Presenteren van de uitkomsten
Onderwijsperiode 2 - Opleiden Teacher Leaders
Bijeenkomst 1. Teacher Study Group
Bijeenkomst 2. Cognitie
Bijeenkomst 3. Metacognitie
Bijeenkomst 4. Motivatie
Bijeenkomst 5. Gedrag
Onderwijsperiode 3 en 4 - Teacher Study Groups bij de opleidingen
De TSG’s worden tweewekelijks georganiseerd door de Teacher Leader(s). De inhoud van de bijeenkomsten van de TSG volgt de opzet van een ontwerpgericht actieonderzoek. Iedere bijeenkomst werken we een stap van de onderzoekcyclus uit. Het onderstaande figuur geeft de onderzoekscyclus weer die we doorlopen.
Zo starten we met de planfase van onze onderzoeken, waarin we ons richten op het identificeren en verhelderen van onze vraagstukken. Daarna gaan we over tot het formuleren van de gewenste opbrengsten en een onderzoeksvraag. Ook denken we na over wat er voor nodig is om de opbrengsten te bereiken en welke interventie daarvoor gewenst is. Zodra iedere deelnemer dat helder voor ogen heeft, ontwikkelen we op basis van de literatuur ontwerpeisen die we verwerken in een prototype-interventie. De planfase sluiten we af met het uitkiezen van een geschikt meetinstrument en het afnemen van een voormeting.
In de uitvoeringsfase voeren wij als deelnemers onze interventie uit en stellen we deze op basis van verkregen data en andere feedback bij. Ook nemen alle deelnemers een nameting af om het effect van de interventie te staven. In de uitvoeringsfase staat het uitvoeren en aanpassen van de interventie centraal.
Tot slot reflecteren alle deelnemers op hun ontworpen interventie en het praktijkvraagstuk dat zij aan het begin van het schooljaar geïdentificeerd hadden. Daarbij gaan we ook in op wat het effect van de interventie is geweest op de leerkracht en de professionele ontwikkeling van de leerkracht. De duur van een bijeenkomst is doorgaans twee uur. Er kan gekozen worden om bijeenkomsten langer of korter te laten duren en meer of minder in te zoomen op bepaalde onderwerpen.