Resultaten
- In de periode februari - mei 2014 is er gewerkt aan een Nederlandse vertaling van deze app (Van Knijff, 2014). Vervolgens zijn er opnames gemaakt met een Nederlandse spreker, welke in Nieuw-Zeeland verwerkt zijn in een nieuwe Nederlandse versie van de app. Deze pilotversie is enkel beschikbaar voor Kenniscentrum Zorginnovatie.
- In de periode september 2014 - januari 2015 voerden 14 studenten van de opleiding Logopedie tijdens de minor Taal en Gehoor vier deelprojecten uit betreffende de normering en validering van de app voor 8 t/m 12-jarige kinderen (voor een overzicht van de resultaten, zie: Neijenhuis & Barker, 2015).
- In de periode september 2015- januari 2016 zijn, na enkele kleine aanpassingen in de app, twee deelprojecten uitgevoerd door negen studenten van de opleiding Logopedie in het kader van normering bij jongere (5 t/m 8-jarige) kinderen.
- Februari 2016: Een eerste (demo-)versie van de Nederlandstalige app is beschikbaar via de app store.
- Van maart tot en met juni 2016 zijn aanvullende normgegevens verzameld om de normgroep 5 tot en met 12 jarigen compleet te maken. Na dit laatste deelproject zijn in totaal 269 kinderen geincludeerd, gelijk verdeeld over de diverse leeftijdsgroepen.
- Van januari tot juni 2016 is onderzoek gedaan naar de bruikbaarheid van de app als uitkomstmaat in een kleinschalig interventie-onderzoek, in het kader van een masterthesis voor de opleiding 'Special Educational Needs' van Fontys Hogeschool.
-
Vanaf oktober 2016 wordt de app experimenteel toegepast op een audiologisch centrum, in de dagelijkse diagnostiek van kinderen met spraak-taal en gehoorproblemen. Pas na dergelijke toepassingen kan worden beoordeeld of de app geschikt is voor klinische toepassing.
Publicaties
- Ontwikkeling en validering van de Dutch Feather Squadron app voor auditieve verwerking
posterpresentatie op het Congres van de Vlaamse Vereniging voor Logopedisten (VVL), Gent (Belgium). - Grinwis, M.T. (2016). Luisteren is leren; het effect van luistertraining bij kinderen met een taalontwikkelingsstoornis. Masterthesis SEN, Fontys Hogeschool, Rotterdam. In opdracht van projectleider Karin Neijenhuis