Resultaten
- In juni 2013 is er toestemming gegeven door de ethische commissie van de NVMO (Nederlandse Vereniging voor Medisch Onderwijs) voor uitvoering van dit project.
- Eind studiejaar 2012-2013 zijn de metingen uitgevoerd bij de tweede- en vierdejaarsstudenten, en docenten van de opleidingen Logopedie en Ergotherapie (zie Neijenhuis & Verhoef, 2013), eind 2013-2014 is een start gemaakt bij de opleiding Verpleegkunde (zie Verhoef & Neijenhuis, 2014), en in het studiejaar 2015-2016 volgden de opleidingen Fysiotherapie en Verloskunde.
- In het najaar van 2014 is gestart met het uitvoeren van de metingen bij professionals, te weten logopedisten. Zij volgden een nascholing op het gebied van EBP en hebben zowel voor als na deze scholing de vragenlijsten (online) ingevuld. Resultaten van de voormeting zijn vergeleken met studenten en docenten van de opleiding logopedie en toonden een grote ‘gap’ tussen pas afgestudeerde en ervaren logopedisten (Neijenhuis, Verhoef, Witkamp & Dekker-van Doorn, 2015). Resultaten van de nameting werden gepresenteerd op het EBHC-congres te Sicilië.
- In het voorjaar van 2015 is er, op basis van een behoefteanalyse, een nascholing ontwikkeld en uitgevoerd voor docenten van de opleiding Verpleegkunde. Ook zij hebben zowel voor als na de scholing de vragenlijsten ingevuld.
- Het project is afgesloten met een presentatie op het tweejaarlijks EBHC congres te Sicilië, waar de opbrengsten van dit 6-jarige project zijn gedeeld met internationale onderzoekers en docenten op het gebied van Evidence-Based Health Care.
Boek
Evidence-based practice voor paramedici.
Een zeer uitgebreid en gedegen handboek dat beschouwd kan worden als een start- en eindpunt voor iedere student paramedisch als het gaat om het aanleren van de principes van evidence-based practice. Door de vele voorbeelden in het boek wordt de (toch vrij ingewikkelde stof) begrijpelijk gemaakt.
Presentaties
- Neijenhuis, K. , Verhoef, J. & Witkamp, E. (2019). Bijdrage van onderwijs in evidence-based practice aan het onderzoekend vermogen van de HBO-professional. Workshop HGZO-congres Lunteren, 21 maart 2019
- Neijenhuis, K., Verhoef, J., Witkamp, E. (2019). The merit of monitoring the EBP competencies of healthcare bachelor students. Presentatie op het tweejaarlijkse congres Evidence Based Health Care. Taormina, Sicilië.
- Neijenhuis, K., Verhoef, J., Dekker-van Doorn, C. (2017) Do curriculum changes affect EBP competencies of speech-language therapy students? Oral presentation, 8th International Conference for evidence-based healthcare teachers and developers, Taormina, Italy, 26 October 2017.
- Senhaji, H., Witkamp, E., Verhoef,J., Neijenhuis, K., Dekker-van Doorn, C. (2017) Developing EBP competencies in nursing education. Oral presentation, 8th International Conference for evidence-based healthcare teachers and developers, Taormina, Italy, 26 October 2017.
- Neijenhuis, K., Verhoef, J., Witkamp, E., Dekker-van Doorn, C. (2015). Measuring EBP competencies of SLT students, lecturers and practitioners; where are the gaps? Presentatie op Europees congres voor logopedie (CPLOL). Florence, Italië.
- Neijenhuis, K., Dekker-van Doorn, C., Witkamp, E., Verhoef, J. (2015). Effects of postgraduate EBP training on Speech-Language Therapists’ motivation and competency. Presentatie op EBHC-congres 28 okt-1 nov, Taormina, Italië.
- Verhoef, J., Neijenhuis, K., Dekker-van Doorn, C. , Witkamp, E. (2015) Evaluating EBP competencies of students, lecturers and professionals of allied health and nursing professions. Presentatie op EBHC-congres 28 okt-1 nov, Taormina, Italië
- Verhoef, J., Neijenhuis, K. (2014). Measuring Evidence-Based Practice competencies of occupational therapy students. Presentatie, 16th International Congress of the World Federation of Occupational Therapists, Yokohama, Japan (18th-21st June, 2014).
- Neijenhuis, K., Verhoef, J., Dekker - van Doorn, C.M. (2013). Review of EBP competency in the curricula of allied health studies. Presentatie op Evidence Based Health Care Conference 2013. Taormina, Italie.