Systematic review
Een publicatie in Journal of Speech Language and Hearing research is geaccepteerd en een andere systematic review wordt nog bekeken.
Publicaties
- Characteristics of APD: A Systematic Review. Journal of Speech, Language, and Hearing Research
Artikel in Journal of Speech Language and Hearing Research - Same or different: the overlap between characteristics of children with APD and children with another developmental disorder: A Systematic Review
Artikel aangeboden aan Journal of Speech Language and Hearing Research
Focusgroepen
Voor het tweede deelonderzoek vond gegevensverzameling plaats op een landelijke studiedag in mei 2014, met aansluitend een bijscholing. In vijf focusgroepen van negen personen werden de huidige ervaringen, kennis, meningen en knelpunten in kaart gebracht. Docenten en studenten logopedie van Hogeschool Rotterdam en Hanzehogeschool Groningen leverden hieraan een bijdrage door middel van het leiden van de groepsgesprekken en het assisteren hierbij.
Transcriptie van deze gesprekken vond plaats in de zomer van 2014. In 2016 vonden de analyses plaats en begin 2017 is een artikel aangeboden aan een internationaal tijdschrift. Dit is in de zomer van 2017 geplaatst.
Publicatie
- Perspectives of Dutch health professionals regarding auditory processing disorders; a focus group study
Artikel in International Journal of Audiology
Delphi-studie
Een concept artikel over het derde deelonderzoek is inmiddels aangeboden aan een internationaal tijdschrift.
Resultaten
In juli 2017 is het ‘Dutch Position Statement Kinderen met Luisterproblemen’ verschenen en aangeboden aan de FENAC. Het doel van het Dutch Position Statement is om professionals handvatten te bieden bij het identificeren, diagnosticeren en behandelen van kinderen met luisterproblemen. Onder leiding van de ontwikkelaars van het Position Statement (PS) zijn interviews gehouden onder diverse Audiologische Centra om te onderzoeken in hoeverre het document gebruikt wordt in het werkveld, met andere woorden of de implementatie van het PS succesvol is. Lees hier de samenvatting.
De studiedag van begin 2016 heeft interessante casuïstiek opgeleverd. Elk deelnemend centrum kreeg de opdracht om een passende casus in te dienen, waarover gediscussieerd werd in intervisiebijeenkomsten. De tien resulterende casussen werden na afloop van de studiedag nader geanalyseerd met hulp van twee studenten Logopedie en verwerkt tot een artikel in het vakblad Logopedie (Neijenhuis, Van Herel-de Frel & Dekelver, 2016). Ook uit deze tien casusbeschrijvingen blijkt de diversiteit in benadering.
In april 2016 hebben de onderzoekers deelgenomen aan de jaarlijkse conferentie van de Britse vereniging van audiologen, waar gesproken is over internationale consensus op het gebied van auditieve verwerkingsproblemen.
Op 8 juni 2016 is opnieuw een studiedag georganiseerd voor medewerkers van de audiologische centra. Hier zijn de resultaten van de drie deelonderzoeken gepresenteerd. Ook namen de aanwezigen deel aan een plenaire stemming rondom de inhoud van het Position Statement. In het najaar van 2016 is de eerste conceptversie voor de FENAC-medewerkers opengesteld voor commentaar. In juli 2017 is de definitieve versie gepubliceerd.
De indruk is dat het gelukt is om de diversiteit naar boven te krijgen middels de focusgroepinterviews. Deelnemers gaven na afloop van de studiedag aan verrijkt, verfrist, maar soms ook verward te zijn door kennismaking met ervaringen en werkwijzen van andere audiologische centra.
Presentaties
Naar aanleiding van dit project zijn verschillende (poster)presentaties gehouden.
- Listening difficulties: Development and implementation of an evidence-based position statement.
Presentatie op het World Congress of Audiology, Kaapstad, Zuid-Afrika, 2018. - Balanceren tussen cliënt, wetenschap en praktijk bij onverklaarde luisterproblemen.
Workshop afscheidssymposium Coen Winkelman: 'Als het werkt, dan werkt het' op 20 april 2018. - Development
Mondelinge presentatie op CPLOL, European conference speech-language therapists, Cascais, Portugal, 2018. - Content
Mondelinge presentatie op CPLOL, European conference speech-language therapists, Cascais, Portugal, 2018. - Klinisch redeneren rondom luisterproblemen: toepassing van ICF.
Presentatie, studiedag 'Diagnostiek en behandeling van kinderen met (vermoedelijke) problemen in de auditieve verwerking, 25 mei 2018 in Brugge. - Consensus on characteristics, comorbidity and referral of children with auditory processing disorders: the opinion of Dutch speech language pathologists & audiologists
Poster gepresenteerd op the British Society of Audiology Annual Conference, Coventry. - Perspectives of Dutch health professionals regarding auditory processing disorders; a focus group study.
Poster gepresenteerd op the British Society of Audiology Annual Conference, Coventry. - Differences and similarities in behavioural characteristics between children diagnosed with APD and children with SLI, Dyslexia, ADHD or autism: A systematic review.
Poster gepresenteerd op the British Society of Audiology Annual Conference, Coventry. - Ontwikkeling van het Dutch Position Statement Auditieve verwerkingsproblemen. Presentatie najaarsvergadering Nederlandse Vereniging voor Audiologie (NVA), 30 september 2016
Eindrapport
In de afgelopen jaren hebben Margreet Luinge, Ellen de Wit en Karin Neijenhuis in samenwerking met de FENAC gewerkt aan een Position Statement om vast te stellen over welke aspecten rondom kinderen met onverklaarde luisterproblemen de professionals het met elkaar eens zijn. Hiervoor zijn zij op diverse manieren in gesprek gegaan met die professionals en hebben zij de relevante wetenschappelijke vakliteratuur grondig geanalyseerd. Het resultaat is het eerste Dutch Position Statement 'Kinderen met Luisterproblemen', dat als doel heeft om professionals handvatten te bieden bij het identificeren, diagnosticeren en behandelen van kinderen met luisterproblemen.
In de media
- Position Statement 'Luisterproblemen' wijst de weg naar een uniforme werkwijze
Artikel in Van Horen Zeggen, augustus 2017