Landelijk Lectorenplatform Palliatieve Zorg

Jaarlijks sterven in Nederland ongeveer 165.000 mensen. Kanker, orgaanfalen en dementie zijn de meest voorkomende doodsoorzaken. Ongeveer 80% van de mensen overlijdt verwacht, dus na weken tot jaren leven in de palliatieve fase van hun ziekte. Vrijwel allemaal hebben zij en hun naasten in de laatste levensfase behoefte aan palliatieve zorg: interdisciplinaire, multidimensionele, proactieve zorg gericht op kwaliteit van leven van mensen met een levensbedreigende aandoening of kwetsbaarheid en hun naasten. Een aantal hogescholen hebben zich daarom verenigd in het Landelijk Lectorenplatform Palliatieve Zorg. De betrokken lectoren stimuleren dat er meer praktijkgericht onderzoek wordt gedaan naar palliatieve zorg en begeleiding rondom sterven, verlies in rouw in de samenleving. Ook werkt men samen in de zorg en sociale domein om de complexe problemen en vragen uit die praktijk te adresseren, en om praktijkgericht onderzoek uit te voeren om goede palliatieve zorg voor iedereen toegankelijk te maken. Met het onderzoek draagt het platform er zorg voor dat met de uitkomsten aankomend professionals in zorg en welzijn worden toegerust om aan mensen (cliënten, naasten, burgers) zorg en hulp te verlenen rondom de palliatieve fase.

Over het platform

Introductie

Pas sinds eind vorige eeuw wordt structureel en op verschillende manieren gewerkt aan het verbeteren van de kwaliteit van leven voor mensen met palliatieve zorgbehoeften en het verbeteren van de toegankelijkheid ervan. HBO-professionals als verpleegkundigen, social workers en paramedici spelen in het verlenen van palliatieve zorg een cruciale rol. Er ontbreken echter kennis, hulpmiddelen en handelingsperspectieven om alle mensen in de palliatieve fase met vertrouwen hulp te bieden. De stappen die al gezet zijn in de driehoek onderwijs, onderzoek en praktijk vragen om meer samenhang, bekendheid en aandacht. Een aantal hogescholen hebben zich daarom verenigd werken in het Landelijk Lectorenplatform Palliatieve Zorg.

(Beoogde) resultaten

Het platform beoogt een aantal resultaten te realiseren in de komende jaren:

• White paper met daarin opgenomen de praktijkgerichte onderzoeksagenda palliatieve zorg;
    • Gezamenlijk opgesteld Impact Plan. Hierin wordt de verbinding output – outcome – impact zichtbaar;
    • Nul- en eindmeting kennisniveau palliatieve zorg HBO professionals (waaronder verpleegkundigen, paramedici, sociaal werk);
    • Inventarisatie van (mate en inhoud van) aandacht voor palliatieve zorg in de curricula van HBO opleidingen;
    • Een blauwdruk voor een modulair curriculum rondom palliatieve zorg voor hogescholen voor de opleiding Verpleegkunde en Social Work;
    • Een Community of Practice in elk van de regio’s van een deelnemende hogeschool waarin een specifiek thema binnen de palliatieve zorg bijzondere aandacht krijgt van onderzoekers, studenten, docenten, praktijk en samenleving;
    • Functionerende platformstructuur met kern (lectoren, onderzoekers) en klankbordgroep/schil (praktijk, onderwijs [mbo, universiteiten], MKB [bv uitvaartbranche], patiëntenorganisaties, burgerpanel, beroepsorganisaties, studenten). Onderlinge afstemming en kennisdeling vindt hierbinnen structureel plaats.

Projectfeiten

Financiering