Over het platform
Introductie
Pas sinds eind vorige eeuw wordt structureel en op verschillende manieren gewerkt aan het verbeteren van de kwaliteit van leven voor mensen met palliatieve zorgbehoeften en het verbeteren van de toegankelijkheid ervan. HBO-professionals als verpleegkundigen, social workers en paramedici spelen in het verlenen van palliatieve zorg een cruciale rol. Er ontbreken echter kennis, hulpmiddelen en handelingsperspectieven om alle mensen in de palliatieve fase met vertrouwen hulp te bieden. De stappen die al gezet zijn in de driehoek onderwijs, onderzoek en praktijk vragen om meer samenhang, bekendheid en aandacht. Een aantal hogescholen hebben zich daarom verenigd werken in het Landelijk Lectorenplatform Palliatieve Zorg.
(Beoogde) resultaten
Het platform beoogt een aantal resultaten te realiseren in de komende jaren:
- White paper met daarin opgenomen de praktijkgerichte onderzoeksagenda palliatieve zorg;
- Gezamenlijk opgesteld Impact Plan. Hierin wordt de verbinding output – outcome – impact zichtbaar;
- Nul- en eindmeting kennisniveau palliatieve zorg HBO professionals (waaronder verpleegkundigen, paramedici, sociaal werk);
- Inventarisatie van (mate en inhoud van) aandacht voor palliatieve zorg in de curricula van HBO opleidingen;
- Een blauwdruk voor een modulair curriculum rondom palliatieve zorg voor hogescholen voor de opleiding Verpleegkunde en Social Work;
- Een Community of Practice in elk van de regio’s van een deelnemende hogeschool waarin een specifiek thema binnen de palliatieve zorg bijzondere aandacht krijgt van onderzoekers, studenten, docenten, praktijk en samenleving;
- Functionerende platformstructuur met kern (lectoren, onderzoekers) en klankbordgroep/schil (praktijk, onderwijs [mbo, universiteiten], MKB [bv uitvaartbranche], patiëntenorganisaties, burgerpanel, beroepsorganisaties, studenten). Onderlinge afstemming en kennisdeling vindt hierbinnen structureel plaats.
Projectfeiten
Financiering
Het Landelijk Lectoren Platform wordt gefinancierd door SIA
Looptijd project
2023-2026